Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/9865
Title: | Design enquanto promotor de identidade regional |
Author: | Barreiros, Inês Pinho Gil |
Advisor: | Santarém, Francisco Maria Mendes de Seiça da Providência Sousa, Álvaro José Barbosa de |
Keywords: | Design Promoção turística: Gouveia (Portugal) Identidade regional Desenvolvimento do turismo Estratégias de comunicação Publicidade |
Defense Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A afirmação de identidades fortes e competitivas tem ganho,
contemporaneamente, muita relevância não só junto dos países e das
cidades como também nas regiões. Este movimento surge
fundamentalmente como resposta e reacção ao processo de
globalização. Face à homogeneização, os territórios têm vindo, cada
vez mais, a trabalhar e investir na sua diferenciação pela construção de
identidades mais fortes, promovendo-os interna e externamente.
Tendo em consideração o concelho de Gouveia enquanto pretexto, o
presente estudo será colmatado pelo desenvolvimento de um projecto
prático que vise a promoção local enquanto nova centralidade da Serra
da Estrela.
Neste sentido foram abordados, enquanto temas principais, a
identidade e a marca, com especial enfoque na marca lugar, no intuito
de desenvolver uma fundamentação teórica capaz de sustentar o
projecto.
Seguiu-se a apreciação de dois estudos de caso, de premissas
semelhantes.
Por último e, posteriormente a uma análise da região, foi desenvolvido
o projecto prático “ Design enquanto promotor de identidade regional”
que deu origem à proposta de promoção de Gouveia enquanto destino
turístico de montanha/natureza. The affirmation of strong and competitive identities has gained, contemporaneously, a lot of relevance not only among countries and cities but also in the regions. This movement arises primarily as a response and reaction to the globalization process. Given the homogenization, territories have been increasingly working and investing in their differentiation by building stronger identities, promoting them both internally and externally. Considering the context of the municipality of Gouveia, this study will be remedied by the development of a practical project focusing local promotion as a new centrality of the Serra da Estrela. In this sense, identity and branding were discussed as major themes, with special focus on brand place, in order to develop a theoretical framework able to support the project. This was followed by the analysis of two case studies, with similar premises. Finally, and posteriorly to an analysis of the region, it was developed the practical “Design as a promoter of regional identity”, that led to the proposal to promote Gouveia tourist destination for mountain / nature. |
Description: | Mestrado em Design |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/9865 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertação.pdf | 132.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.