Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/9428
Title: | Da criação à sua negação: a melancolia no contemporâneo |
Author: | Lopes, Cláudia Sofia Gonçalves |
Advisor: | Bessa, José Pedro Barbosa Gonçalves de |
Keywords: | Criação artística Filosofia da arte História da arte Arte moderna |
Defense Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A operação artística consiste em criar no vazio ou a partir do vazio, num
abismo necessário.
O que aqui se pretende demonstrar é que tudo faz parte de um processo que
começa na tensão do criar ou não criar, na potência de que nos fala Agamben.
Tudo tem início nesse vazio, nessa invisibilidade da potência, que urge
comunicar. Mas essa comunicação pode revelar o inefável.
Configura-se assim, a possibilidade de um trabalho sobre o processo criativo,
bem como sobre a melancolia e a angústia desse mesmo processo, em que
criar e não criar são permanentemente postos em causa.
Permanecer na pura potência, revelar a impossibilidade de criar criando forma.
Por um lado, a imagem prolonga a acção, por outro lado suspende toda e
qualquer conclusão. Apenas o processo artístico continua, procura incessante
de uma poética despojada da forma. The artistic process operates with the sense of void or from that very idea of void. The aim of this report is to demonstrate that that sense pertains to a process arising from the tension between creating and not creating – closer to Agambenʼs idea of potentiality. Everything starts with an invisible potentiality, a void that exhorts communication. However, that exercise might reveal the very incapacity to communicate. Such scope not only defines an attempt to understand the creative process but also, the relevance of anguish and melancholia in the questioning of the dyad create/not-create. The continuous creation of new forms reveals the impossibility to encapsulate the creation act wholesomely. The images that one arrives to widen the action but they also withhold the chance for any definite conclusion. Only through the notion of artistic process one seems to be able to foster the idea of pure potentiality by endlessly seeking a poetics without the constraints of form. |
Description: | Mestrado em Criação Artística Contemporânea |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/9428 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertação.pdf | 2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.