Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/9419
Title: Ambientes virtuais de aprendizagem: comunicação (as)síncrona e interacção no ensino superior
Other Titles: Virtual learning environments: (as)synchronous communication and interaction in a higher education level
Author: Morais, Nídia
Cabrita, Isabel
Keywords: b-learning
Ambientes virtuais de aprendizagem
Comunicação
Interação
Virtual learning environments
Communication
Interaction
Issue Date: 2008
Publisher: CETAC.MEDIA
Abstract: A adoção de ambientes virtuais de aprendizagem em contexto educativo tem vindo a mostrar um enorme potencial, sobretudo ao nível da comunicação e interação entre professores e alunos. Especificamente ao nível do ensino superior, e consonante com o espírito de Bolonha, estes ambientes virtuais ganham especial importância ao permitirem prolongar a aprendizagem muito para além do espaço e do tempo da aula. Neste sentido, considerou-se importante desenvolver um estudo em torno da adoção, complementar de sessões presenciais, de um ambiente virtual de aprendizagem num grupo de alunos do ensino superior politécnico. Os principais resultados obtidos apontam como vantajosa a utilização destes ambientes, sobretudo, pelas vantagens daí decorrentes a nível da interação entre professores, alunos e destes entre si, bem como a nível do acesso a conteúdos e serviços.
The adoption of virtual learning environments in education contexts has shown great potential, especially at a communication and interaction level between teachers and students. At a higher education level, and in accordance with the Bologna spirit, these virtual environments gain special importance by allowing the prolonging of learning beyond the classroom and the class period. Bearing this in mind, it was considered relevant to develop a study focused on the adoption of a virtual environment, coordinated with in classroom sessions, by a group of students from a polytechnic higher education institute. The main results achieved point out that the use of these environments are an advantage, mainly at an interaction level between teachers, students and both, as well as in matters concerning the access to content and services.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/9419
ISSN: 1646-3153
Publisher Version: http://revistas.ua.pt/index.php/prismacom/article/view/660
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos



FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.