Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/9322
Title: | Intragroup conflict and effectiveness: the moderate role of group emotional intelligence |
Author: | Antunes, Teresa Dimas, Isabel Lourenço, Paulo Renato |
Keywords: | Group Team Intragroup conflict Group effectiveness Emotional intelligence Grupo Equipa Conflito intragrupal Eficácia grupal Inteligência emocional |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Associação Portuguesa de Sociologia |
Abstract: | There is a lot of research done about the impact of intragroup conflict on team effectiveness (e.g.,
Dimas, 2007; Jehn, 1995, 1997; Jehn&Mannix, 2001). However, the results are inconsistent. With our
study we intend to contribute for a better understanding of the relationship between intragroup conflict
(task conflict and relationship conflict) and team effectiveness (team performance and team
satisfaction) by adopting a contingencial approach. The main purpose is to test the role of group
emotional intelligence, as we hypothesized that it works as a moderating variable in the relationship
between the two variables. To test this hypothesis, we conducted a non-experimental research using a
sample of 72 working teams from different functions and organizational contexts.
Our results showed that task conflict had a negative impact on both team’s outcomes, while some
dimensions of group emotional intelligence had a positive impact on team outcomes. The results also
showed an unexpected negative impact of group regulation of members in team performance.
Moreover, we found that this dimension of group emotional intelligence moderated the relationship
between task conflict and team performance, such as that in teams with high levels in this dimension
the effect of task conflict on team performance was positive. Possible explanations of our findings and
implications for future research are discussed. Existe um volume significativo de investigações no âmbito do conflito intragrupal e da eficácia grupal (eg., Dimas, 2007; Jehn, 1995, 1997; Jehn&Mannix, 2001). No entanto, os resultados destes estudos são inconsistentes. Com o presente estudo pretendemos, por isso, contribuir para uma melhor compreensão da relação entre o conflito intragrupal (conflito de tarefa e sócio-afectivo) e a eficácia grupal (desempenho e satisfação grupais) através da adopção de uma abordagem contingencial. O objetivo principal é testar o papel da inteligência emocional grupal, enquanto variável moderadora na relação entre as duas variáveis. Para testar esta hipótese, realizámos uma pesquisa não-experimental, utilizando uma amostra de 72 equipas de trabalho com funções diversificadas e de diferentes contextos organizacionais. Os nossos resultados mostraram que o conflito de tarefa teve um impacto negativo sobre a eficácia grupal, enquanto que algumas dimensões da inteligência emocional grupal tiveram um impacto positivo. Os resultados mostraram, ainda, um impacto negativo inesperado relativamente à regulação do grupo sobre os membros no desempenho grupal, sendo que esta mesma dimensão da inteligência emocional grupal moderou a relação entre o conflito de tarefa e o desempenho grupal. Em equipas com níveis elevados nesta dimensão, o efeito do conflito de tarefa no desempenho grupal foi positivo. Possíveis explicações para estes resultados e implicações para futuras pesquisas serão discutidas. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/9322 |
ISBN: | 978-989-97981-0-6 |
Publisher Version: | http://www.aps.pt/vii_congresso/?area=016&lg=pt |
Appears in Collections: | ESTGA - Comunicações |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0190final.docx | 512.99 kB | Microsoft Word XML | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.