Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/9320
Title: The impact of diversity and team culture on the effectiveness of workgroups
Author: Lourenço, Paulo Renato
Dimas, Isabel
Keywords: Workgroups
Diversity
Team culture
Team effectiveness
Grupos de trabalho
Diversidade
Cultura grupal
Eficácia grupal
Issue Date: 2012
Publisher: Associação Portuguesa de Sociologia
Abstract: The central aim of the present research is to contribute to the clarification of the conditions under which teams can be successful. To attain our goal, the direct and interactive effects of diversity and of the team’s cultural orientation towards learning on team outcomes (team performance, team members’ satisfaction, team members’ quality of life) were analysed in a study with a non-experimental design. Seventy-three workgroups from different industrial and services companies, that perform complex and non-routine tasks, were surveyed. Multiple regression analyses were conducted and results revealed that the team orientation towards learning improves team members’ satisfaction and team members’ quality of life. Diversity presented, as well, a positive impact on team member satisfaction and on team members’ quality of life, but the effect was just marginally significant. No interactive effects were identified. This study suggests that managers who want to create successful teams may be advised to enhance the levels of the team orientation towards learning, creating conditions in the team to promote and support the acquisition of knowledge.The positive impact of a learning culture on organizational effectiveness is already well established in the literature. However, this is one of the first studies that provides evidence of the impact of this kind of culture at the team level.
O presente estudo tem como objetivo central contribuir para a clarificação das condições necessárias ao sucesso das equipas de trabalho. Para atingir o objetivo proposto, foram analisados, num estudo de natureza não experimental, os efeitos diretos e interativos da diversidade e da orientação cultural para a aprendizagem nos resultados grupais (desempenho grupal, satisfação grupal, qualidade de vida no trabalho). A amostra era composta por 73 grupos de trabalho de diferentes organizações dos sectores industrial e dos serviços, cujas tarefas apresentavam uma natureza complexa e não rotineira. Os resultados foram analisados através da condução de regressões múltiplas e revelaram que a orientação das equipas para a aprendizagem aumenta os níveis de satisfação grupal e de qualidade de vida no trabalho dos membros do grupo. A diversidade apresentou, igualmente, um impacto positivo, embora apenas marginalmente significativo, na satisfação dos membros com o grupo e na qualidade de vida no trabalho. Não foram identificados efeitos interativos. Este estudo sugere que os gestores que pretendam criar equipas de sucesso devem aumentar os níveis de orientação para a aprendizagem dos grupos, criando condições capazes de promover e sustentar a aquisição de conhecimento. O impacto positivo da cultura na eficácia organizacional está já bem estabelecido na literatura. Contudo, este é um dos primeiros estudos que fornece evidência para o impacto deste tipo de cultura no nível grupal.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/9320
ISBN: 978-989-97981-0-6
Publisher Version: http://www.aps.pt/vii_congresso/?area=016&lg=pt
Appears in Collections:ESTGA - Comunicações

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PAP0186.docx278.64 kBMicrosoft Word XMLrestrictedAccess


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.