Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/9164
Title: Investigação em educação em engenharia: um campo emergente
Author: Hattum-Janssen, Natascha van
Williams, Bill
Oliveira, José Manuel
Keywords: Investigação em Educação em Engenharia
Issue Date: 2013
Publisher: CeiEF - Centro de Estudos e intervenção em Educação e Formação - Instituto de Educação - Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias
Abstract: Num mundo cada vez mais globalizado e em que o rápido desenvolvimento científico e tecnológico ocupa um papel central no desenvolvimento das sociedades, torna-se cada vez mais relevante discutir o perfil desejável dos profissionais de engenharia capazes de dar resposta a estes desafios, e consequentemente, discutir as processos de formação desses futuros engenheiros. No contexto internacional, estas necessidades têm vindo a fazer emergir a Investigação em Ensino de Engenharia (IEE) como um campo de investigação autónomo. Norteando-se pelos critérios de identidade para um campo de investigação de Fensham (2004), usado também por Borrego (2007), como princípios orientadores de análise, este artigo pretende discutir a identidade do campo de IEE, caraterizar o seu estado atual no contexto internacional e no contexto Português e posicioná-lo relativamente às Ciências de Educação. Os autores visam igualmente identificar os desafios emergentes no crescimento e amadurecimento deste campo de investigação específico, de forma a que possa granjear reconhecimento quer nas Ciências da Educação, quer nas Engenharias, no contexto Português.
In an increasingly globalising world in which fast scientific and technological developments have a central role in society, it becomes more and more relevant to discuss the professional profile of engineers able to respond to these challenges and, consequently, discuss the education of these future engineers. In an international context, this led to the emergence of Research in Engineering Education (REE) as an autonomous field of research. Oriented by the criteria of identity of a research field of Fensham (2004), this article seeks to discuss the identity of REE, characterising its current state in the international and in the Portuguese context and position the field in relation to Educational Research. The authors also aim to identify emergent challenges in the development and maturation of this specific research field, in order to promote recognition both in Educational Research as well as in Engineering in the Portuguese context.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/9164
ISSN: 1646-401X
Appears in Collections:ESTGA - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EER in Portugal Final.pdfFirst submission for review198.62 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.