Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/8543
Title: | O contributo da gestão do conhecimento na inovação: um caso de estudo |
Author: | Ferreira, João Guilherme de Oliveira Silva |
Advisor: | Moreira, António Carrizo |
Keywords: | Gestão estratégica Gestão do conhecimento Política de inovação |
Defense Date: | 14-Dec-2011 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O presente relatório de projecto propõe-se a efectuar uma incursão na área da
gestão do conhecimento, no sentido de captar a sua evolução, os seus
modelos, actividades e ferramentas. Pela identificação de algumas boas
práticas da gestão de conhecimento, pretende efectuar-se uma análise do
relacionamento entre a gestão do conhecimento e a inovação, numa empresa
reconhecidamente inovadora: a PT Inovação, S.A.. A metodologia aplicada
combinou a utilização de questionários, entrevistas e a observação directa,
permitindo a identificação de algumas características da gestão do
conhecimento e da inovação na empresa. Pela utilização de um questionário
específico, avaliou-se a relação entre ambas, tendo-se determinado as
características com um impacto maior para a inovação. De entra essas
características, salientam-se as pessoas, a cultura empresarial e o próprio
processo de gestão de conhecimento interno. Outros factores como o papel da
gestão de topo, a estrutura e as tecnologias utilizadas, foram também
consideradas no presente relatório de projecto. The objective of present work is to make an incursion in knowledge management theme, in order to capture its evolution, representative models, activities and tools and to identify some of its good practices. It was applied an audit tool based in best practises, to analyse the relationship between knowledge management and innovation, in a recognised innovative company, PT Inovação, S.A..The methodology used a combination of inquiries, interviews and observation, and it turned possible to identify and define some characteristics of knowledge management and innovation in the Company. In result of using a specific audit tool, it was possible to determine the characteristics of knowledge management that causes higher impact on innovation. The result shows that people, strongly motivated through a strong internal culture and the process of knowledge management itself, are the most important factors contributing for the innovation success. Some other contributions on innovation were considered, as the top management role, the structure and technologies. |
Description: | Mestrado em Gestão |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/8543 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEGEIT - Dissertações de mestrado |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.