Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/7999
Title: | O tempo geológico e a aprendizagem da geologia: concepções de alunos do 7.º Ano do Ensino Básico (12-13 anos) |
Author: | Morgado, Margarida Rebelo, Dorinda Monteiro, Graça Bonito, Jorge Medina, J. Marques, Luís Martins, Luísa |
Keywords: | Tempo geológico Complexidade Concepções de alunos Ensino Básico |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Fundación Conjunto Paleontológico de Teruel - Dinópolis |
Abstract: | Este trabalho insere-se no projecto “Deep time in schooling: contributions of students’ perceptions for the development of scientifically literate citizens”, que decorre no Centro de Investigação Didáctica e Tecnologia na Formação de Formadores, da Universidade de Aveiro (Portugal), envolvendo investigadores em geologia e em didáctica das ciências das universidades portuguesas de Aveiro e de Évora e professores de biologia e geologia de várias escolas públicas dos ensinos básico e secundário. Com esta comunicação pretende-se contribuir para a reflexão sobre a complexidade do conceito de tempo, nas suas vertentes filosófica e científica, reconhecendo-se a consequente necessidade de proceder ao aprofundamento da investigação no âmbito do ensino e da aprendizagem desta temática. São apresentados alguns resultados sobre concepções de alunos do 3.º ciclo do ensino básico (12-13 anos), nomeadamente, em relação à importância que os alunos atribuem ao “tempo” na aprendizagem da geologia. This study was carried out within the context of the Project Deep time in schooling: contributions of students’ perceptions for the development of scientifically literate citizens, being developed at the Centro de Investigação Didáctica e Tecnologia na Formação de Formadores, on the University of Aveiro (Portugal), and involves not only Geology and Didactic of Science investigators from portuguese universities, as Aveiro and Évora, but also Biology and Geology teachers of basic and secondary level from several public schools. This communication intends to give way to a deeper reflection about the complexity of time itself, in its philosophical and scientific aspects, recognizing the need to carry on with this investigation under teaching-learning this subject. Included in this paper are some results of students’ conceptions about the importance they give to “time”, in Geology learning. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/7999 |
ISBN: | 978-84-938173-0-5 |
Publisher Version: | http://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/4416 |
Appears in Collections: | DGeo - Comunicações |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Morgado_et_al.pdf | 708.22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.