Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/7559
Title: | Inquietação, memória e afirmação no batuque: música e dança cabo-verdiana em Portugal |
Author: | Ribeiro, Jorge Manuel de Mansilha Castro |
Advisor: | Sardo, Susana Bela Soares Branco, Salwa El-Shawan Castelo |
Keywords: | Etnomusicologia Música - Cabo Verde - Portugal Dança - Cabo Verde - Portugal Pós-colonialismo - Música Batuque |
Defense Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O presente trabalho propõe-se descodificar o papel da performance do
batuque enquanto elemento central e identificador de aspetos sociais,
políticos e culturais no contexto poscolonial da relação entre Cabo Verde e
Portugal. A tese problematiza vários aspetos do batuque, música e dança
cabo-verdiana na perspetiva da história, da teoria do poscolonialismo e da
migração. Discute especificidades da comunidade imigrante cabo-verdiana
em Portugal e propõe uma abordagem etnográfica da sua organização
musical, centrando-se no batuque e sobretudo no grupo Finka-Pé, na sua
história e atividade. A performance do batuque é interpretada como
ingrediente de afirmação e integração social e, simultaneamente, como
elemento de inquietação e memória de resistência. O batuque é estudado e
descrito do ponto de vista histórico, etimológico e musical. Finalmente
analisa-se a divulgação e a emergência pública do batuque em Portugal
enquanto género de conotação musical africana. A prática do batuque
constitui um rico marcador da relação e da atitude poscolonial porque este
veio emparelhar-se e ganhar espaço junto de outros géneros musicalmente
mais próximos das práticas europeias que historicamente definiam a
singularidade cultural cabo-verdiana no contexto do império colonial
português. This work aims to decode the role of batuque performance as a core and revelatory element of social, political and cultural aspects within the postcolonial context of the relation between Cape Verde and Portugal. This thesis problematizes several aspects of batuque, cape-verdian music and dance from the multiple perspectives of history, post-colonial theory and migration. It argues specifities of the cape-verdian immigrant community in Portugal and it proposes an ethnographic approach to its musical organization, centered in the batuque and especially in the group Finka-Pé, its history and activity. Batuque performance is interpreted as a mechanism of social afirmation, integration and, at the same time, as evidence of unrest and memory of resistance. Batuque is described from the historical, etimological and musical points of view. Finally I analyze the dissemination and public visibility of batuque in Portugal as a genre of African connotation. This constitutes a rich marker of the post-colonial interface and relation, because it has paired up and has gained ground together with other musical genres of European affinity that were historically used to define the cape-verdian cultural uniqueness within the context of the Portuguese colonial empire. |
Description: | Doutoramento em Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/7559 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
246480.pdf | 6.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.