Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/4749
Title: | Abandono escolar no 10º ano: uma análise sócio-organizacional |
Author: | Paiva, Maria Catarina Lopes |
Advisor: | Costa, Jorge Adelino |
Keywords: | Administração da educação Abandono escolar Indicadores socioeconómicos Sociologia da educação Ensino secundário |
Defense Date: | 2007 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O ensino está no centro das atenções não só de
professores, alunos e pais como de cidadãos, polít icos, meios
de comunicação social e investigadores.
Actualmente vive-se um processo de transformações nas
inalidades educativas, na massificação discente, nos
problemas que esta massificação coloca de insucesso, de
significado e utilidade das actividades escolares.
O nosso estudo tem como objectivo reflectir sobre os
motivos que levam os jovens a abandonar o sistema de ensino
sem terminarem o ensino secundário, ou sem terem uma
qualificação profissional que lhes permita uma prof issão bem
remunerada.
Com este trabalho pretendemos contribuir para de algum
modo melhor se conhecer o fenómeno do o abandono/ insucesso
escolar , que no nosso país continua a ser um dos mais altos da
Europa. O estudo foi realizado numa escola básica do 3. º ciclo
com ensino secundário.
Para realizar esta investigação recorremos
fundamentalmente à aplicação de entrevistas aos sujeitos que,
após se terem matriculado no 10.º ano de escolar idade,
abandonaram o sistema de ensino. As entrevistas continham
elementos de caracterização e indicadores que nos permitiram
responder aos objectivos do estudo. Educat ion is the core concern of both teachers, students and parents, as well as of al l citizens in general , politicians, media and researchers. A whole process of changes is being taken on educational purposes, student massification and on the challenges it inputs on unsuccess, meaning and usefulness of the school activities. Our research aims at reflecting upon the reasons that lead youngsters to drop the Educational System without concluding the Secondarygrade, or even without a professional qualificat ion that might provide them witha well-paid job. With this work we also aim at contributing somehow to know bet ter the school dropouts or the school fai lure phenomenon, one of the highest in Europe. This study has been performed in a Secondar y School with post -beginner level (3rd degree of studies) . To perform this research we have resorted fundamentally to the application of interviews to the individuals who after having enrolled in the 10th grade, have quit the Educational System. These interviews focussed on elements of characterization and indicators that enabled us to respond to the study aims. |
Description: | Mestrado em Análise Social e Administração da Educação |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/4749 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2008000332.pdf | 898.67 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.