Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/4706
Title: | Uma história do design do cartaz português do século XVII ao século XX |
Author: | Barbosa, Maria Helena Ferreira Braga |
Advisor: | Branco, Vasco Afonso da Silva Calvera i Sagué, Anna Maria |
Keywords: | História do design Artes gráficas Cartazes |
Defense Date: | 11-Jul-2011 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Constatada que foi uma lacuna na área da história do design gráfico
português, a necessidade deste estudo surgiu naturalmente no sentido, se não
de a colmatar pelo menos de a diminuir. Consequentemente, realizou-se a
investigação desde o séc. XVII ao séc. XX.
O trabalho baseou-se primeiramente na pesquisa de material, quer na
Biblioteca Nacional de Portugal, quer na colecção de Madeira Luís em arquivo
na Universidade de Aveiro. Foram ainda realizadas entrevistas a designers no
sentido de obter um conhecimento maior sobre a prática de projecto,
nomeadamente do projecto do cartaz.
Foi selecionada uma amostra que se considerou representativa e criou-se uma
base de dados no sentido de sistematizar os conteúdos que interessavam ser
estudados. Essa amostra foi posteriormente objecto de uma selecção por parte
de dez especialistas convidados.
Paralelamente, analisaram-se os cartazes dessa selecção do ponto de vista do
design utilizando como metodologia a aplicação do modelo triangular (autoria,
tecnologia, programa) de Francisco Providência.
Concluiu-se que a história do design do cartaz português é resultado de um
conjunto de interacções que se prendem com os acontecimentos políticos,
económicos, culturais que se devem mesclar com a prática projectual
realçando a importância e a intervenção da autoria nesse processo. Importou
revelar uma visão interna da disciplina narrada pela autoria.
Considerando as hipóteses de investigação e a abordagem metodológica
utilizada, foi possível obter uma perspectiva centrada no design sobre a
história do design do cartaz português. It was found a gap in the discipline of Portuguese history of graphic design, and the need for this study arose naturally in the direction, if not to fill at least diminish it. Consequently, it was carried out a research between XVII and XX centuries. The study was based primarily on research material, either in the National Library of Portugal and in the collection of Madeira Luis archived in the University of Aveiro. Were also conducted interviews with designers in order to obtain greater knowledge about the practice about project, including the draft of the poster. It was selected a representative sample and it was created a database in order to systematize the content that were interested to be studied. This sample was subsequently analysed by a selection of ten experts. In parallel, the selection of posters were analysed from the standpoint of design using as a methodology the implementation of the triangular model (authorship, technology, program) proposed by Francisco Providência. It was concluded that the history of Portuguese poster design is the result of a set of interactions that are related to the political, economic and cultural issues, that should merge with the project-oriented into practice emphasizing the importance of authorship and intervention in this process. It was important to reveal a view from inside the discipline narrated by the authorship. Considering the research hypotheses and methodological approach, it was possible to achieve a design-centric perspective on the history of Portuguese design of the poster. |
Description: | Doutoramento em Design |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/4706 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
teseHB_final.pdf | 369.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.