Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/43046
Title: | Didática e prática na formação inicial: integração de matemática e ciências naturais em atividade de índole investigativa em jardim de infância |
Other Titles: | Didactics and practice in initial training: integration of mathematics and natural sciences in investigative activity in kindergarten |
Author: | Jorge, Fátima Regina Paixão, Fátima Martins, Maria Helena |
Keywords: | Formação inicial Educação pré-escolar Didática Organização e tratamento de dados Atividades investigativas |
Issue Date: | Jan-2023 |
Publisher: | Instituto Politécnico de Castelo Branco |
Abstract: | A formação em didática ganha relevo na interação com a prática, através da construção colaborativa de planificações, seguidas de implementação e alvo de reflexão sobre a ação. Na ação educativa privilegiam-se experiências de aprendizagem diversificadas e ativas, originadas em questões desafiadores, com sentido para as crianças e capazes de as envolver em atividades práticas e investigativas, integradoras de áreas da Educação Pré-escolar. Assentes neste pressuposto, temos como objetivos apresentar e analisar uma experiência vivida por futuras educadoras numa intervenção didática com crianças de 5 anos em termos do valor para a sua formação e para a aprendizagem das crianças. Adotou-se uma metodologia qualitativa e os dados foram recolhidos por análise documental. Os resultados evidenciam a apropriação de uma perspetiva de integração
curricular e a valorização positiva da experiência didática, com destaque para o interesse, a motivação e o papel ativo das crianças. The training in didactics gains importance in the interaction with practice in the collaborative construction of plans, followed by implementation and target of reflection on the didactic action. In the educational action diversified and active learning experiences are privileged, originated in challenging issues, with meaning for children and capable of involving them in practical and investigative situations that integrate areas of Preschool Education. With this assumption, we aim to present and analyze an experience lived on a didactic intervention of future educators with children in terms of the value for their training and for the learning of children. A qualitative methodology was adopted, and data was collected by document analysis. The results support the appropriation of a perspective of curricular integration and the positive appreciation of the didactic experience, with emphasis on the interest, motivation, and active role of children. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/43046 |
DOI: | 10.53681/2023.l03/04 |
ISBN: | 978-989-53931-4-5 |
Publisher Version: | http://hdl.handle.net/10400.11/8443 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Capítulo de livro |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
texto3-cap-livro-2023-jorge-et-al.pdf | 874.08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.