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http://hdl.handle.net/10773/42428
Title: | Household emissions in the climate change context |
Other Titles: | Emissões do agregado familiar no contexto das alterações climáticas |
Author: | Alves, Vítor Hugo Matos |
Advisor: | Oliveira, Miguel da Silva |
Keywords: | Climate change Greenhouse gas emissions (GHGs) Consumption-based carbon accounting (CBCA) Carbon leakage Household emissions Economic growth Decoupling emissions Carbon policies Socioeconomic factors and emissions |
Defense Date: | 16-Jul-2024 |
Abstract: | Climate change stands as one of the most pressing issues of the 21st century, with significant efforts and international agreements, such as the 2015 Paris Agreement, aiming to limit global warming to well below 2°C, ideally 1.5°C, above pre-industrial levels. Despite these efforts, current global policies are inadequate, with IPCC projections indicating a potential rise of 3.2°C by the end of the century. Historically, economic expansion has been closely linked to increased emissions, with the pursuit of growth being the single most important policy goal globally over the last five decades. The concept of decoupling, which describes ending the correlation between increased economic production and increased emissions, has emerged as a dominant response to concerns about climate change and ecological crises. However, a closer look at the literature reveals significant empirical evidence that decoupling alone will not achieve the necessary absolute reductions in greenhouse gas emissions. A significant finding is that per-capita consumption, rather than population growth, is currently the primary driver of emissions, challenging the focus of current climate policies on production-based measures. This dissertation advocates for a consumption-based carbon accounting (CBCA) approach, highlighting its potential to provide deeper insights into the root causes of emissions, which are often obscured by traditional production-based methods. This dissertation is a qualitative literature review of household emissions research. The analysis reveals that household consumption significantly drives emissions, with food, housing, and transport being the major contributors. Socioeconomic factors such as income and expenditure are the most significant drivers of household emissions. Moreover, factors like household size, location, age, education and employment status also significantly influence emissions, underscoring the complexity of designing equitable and effective climate policies. Policies targeting specific emission areas or total emissions can have varying effects on different household groups, which is crucial for discussions on the fairness of mitigation policies. Ultimately, this review underscores the urgent need for more comprehensive and effective climate strategies that incorporate both production and consumption perspectives, address socioeconomic disparities, and focus on both direct and indirect emissions. The findings highlight the pivotal role of consumers and the necessity of integrating detailed household emission data into policy design to achieve meaningful reductions in greenhouse gas emissions. As alterações climáticas representam um dos problemas prementes do século 21, com esforços significativos e acordos internacionais, como o Acordo de Paris, a visarem limitar o aquecimento global abaixo de 2°C, idealmente 1,5°C, em relação aos níveis pré-industriais. Apesar desses esforços, as políticas globais atuais são inadequadas, com projeções do IPCC a indicarem um potencial aumento de 3,2°C até ao final do século. Historicamente, a expansão económica tem estado intimamente ligada ao aumento das emissões, com a procura pelo crescimento a ser o principal objetivo político ao longo das últimas cinco décadas. O conceito de desacoplamento, que descreve o fim da correlação entre o aumento da produção económica e o aumento das emissões, emergiu como a resposta dominante às preocupações climáticas. No entanto, uma análise à literatura revela evidências empíricas significativas de que o desacoplamento por si só não alcançará as reduções necessárias nas emissões. O consumo per capita, é atualmente o principal motor das emissões, desafiando o foco das políticas climáticas atuais em medidas baseadas na produção. Esta dissertação advoga uma abordagem de contabilização de carbono baseada no consumo, destacando o seu potencial para fornecer novos entendimentos sobre as causas fundamentais das emissões, frequentemente obscurecidas pelos métodos tradicionais baseados na produção. Esta dissertação é uma revisão qualitativa da literatura sobre as emissões do agregado familiar. A análise revela que o agregado familiar impulsiona significativamente as emissões, com a alimentação, habitação e transporte a serem os principais contribuintes. Fatores socioeconómicos como salário e gastos monetários são os principais motivadores das emissões do agregado familiar. Além disso, fatores como o tamanho do agregado familiar, localização, idade e educação também influenciam significativamente as emissões, destacando a complexidade do desenho de políticas equitativas e eficazes. Políticas que visam áreas de emissão específicas ou emissões totais podem ter efeitos variados em diferentes grupos de agregados familiares, o que é crucial para discussões sobre a justiça das políticas de mitigação. Em última análise, esta revisão sublinha a urgente necessidade de estratégias climáticas mais abrangentes e eficazes que incorporem perspetivas de produção e consumo, considerem disparidades socioeconómicas e equacionem tanto emissões diretas como indiretas dos consumidores para se suceder nas reduções necessárias. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/42428 |
Appears in Collections: | DAO - Dissertações de mestrado UA - Dissertações de mestrado DEM - Dissertações de mestrado DEGEIT - Dissertações de mestrado |
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