Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/39626
Title: | Everybody loves a party: fostering intercultural sensitivity in a Portuguese primary school setting |
Other Titles: | Todos gostam de festejar: desenvolvendo a consciência intercultural numa escola do primeiro ciclo do ensino básico |
Author: | Bento, Verónica Rodrigues |
Advisor: | Simões, Ana Raquel |
Keywords: | Intercultural sensitivity Intercultural communication competence Cultural festivals English lessons Primary school |
Defense Date: | 11-Jul-2023 |
Abstract: | This report is a research project, carried out in the context of a 3rd year English class. Its aims were to present a course that developed intercultural sensitivity through exposure to cultural festivals.
This study was carried out in seven sessions, with an action-research approach, and the data were collected through the recording of sessions, field notes, worksheets, as well as interviews with the students. The project sessions focused on countries, nationalities and traditions.
The objectives of the study were to help students to:
identify cultural components, such as clothing
traditional, food and activities; to develop
positive attitudes about cultural diversity and meet new ideas and traditions with enthusiasm and curiosity.
Data was analysed using content analysis techniques and Bennet's (1986) Intercultural Sensitivity Development Model to measure student placement and progress. The results showed that the students had exhibited behaviours associated with minimization and acceptance of difference, which was maintained throughout the unit, with little progression. Este relatório é um projeto de investigação, realizado no contexto de uma aula de inglês do 3º ano, que visa apresentar um percurso que pretendia desenvolver a sensibilidade intercultural através da exposição a festivais culturais. Este estudo foi realizado em sete sessões, numa abordagem de tipo investigação-ação, tendo os dados sido recolhidos através da gravação das sessões, notas de campo, fichas de trabalho, bem como entrevistas aos alunos. As sessões do projeto centraram-se em países, nacionalidades e tradições. Os objetivos do estudo foram ajudar os alunos a: identificar componentes culturais, como roupas tradicionais, alimentos e atividades; consciencializar-se acerca das atitudes positivas sobre a diversidade cultural e conhecer novas ideias e tradições com entusiasmo e curiosidade. Os dados foram analisados segundo as técnicas de análise de conteúdo e utilizando o Modelo de Desenvolvimento da Sensibilidade Intercultural de Bennet (1986) para medir a colocação e o progresso dos alunos. Os resultados mostraram que os alunos tiveram comportamentos associados à minimização e aceitação da diferença, que se manteve ao longo da unidade, com pouca progressão. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/39626 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Verónica_Bento.pdf | 7.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.