Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/38349
Title: | Supervisão: representações nas práticas e desenvolvimento profissional |
Author: | Ramalho, Andreia Macedo, Mário Cortes, Susana |
Keywords: | Supervisão Desenvolvimento profissional Formação contínua Formação inicial Prática profissional |
Issue Date: | 10-Apr-2019 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Atualmente as organizações, tais como a escola e os hospitais definem metas, objetivos e dinâmicas com fim à melhoria da prestação de um serviço eficaz. Desta forma, temos como objetivo neste trabalho encontrar e definir o conceito de supervisão e desenvolvimento profissional, assim como conceitos-chave coincidentes na forma como são definidos nas áreas de formação dos autores desta meta-análise. Assim, utilizámos uma metodologia de paradigma interpretativo-qualitativo, na análise de 12 artigos diferenciados pela área de formação de cada um dos autores. Os resultados desta pesquisa afirmam que os docentes, assim como os enfermeiros, veem a supervisão como impulsionadora para a atualização de conhecimentos profissionais. Concluímos, que a supervisão é um conceito que está intimamente relacionado com o desenvolvimento profissional dos docentes e dos enfermeiros, apesar das práticas profissionais terem objetivos diferenciados. Nowadays organizations such as schools and hospitals are setting goals, objectives and dynamics to improve an effective service. It is our main purpose find and defines the concept of supervision and professional development, as well as concept keys that match or counterpart the way they are defined in concerning the different training areas of the authors of this meta-analysis. As methodology we used the interpretative-qualitative paradigm in order to make the analysis of 12 articles differentiated by thearea of formation of each of the authors. The results of this research support that teachers, as well as nurses, see supervision as a potential process for updating knowledge, promoting autonomy and leading to professional development. We conclude that supervision is a concept that is closely related to professional development of teachers and nurses, despite that professional practice has different objectives and purposes. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/38349 |
DOI: | 10.34624/ilcj.v8i1.1792 |
ISSN: | 1647-7308 |
Appears in Collections: | DEP - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1792-Texto do Trabalho-34107-1-10-20200605.pdf | 4.5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.