Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/38307
Title: | Práticas educativas inclusivas mediadas pelas TIC |
Other Titles: | Inclusive educational practices mediated by ICT |
Author: | Carvalho, Simone Campos, André Moreira, António Santos, Paula |
Keywords: | TIC Educação inclusiva Revisão de literatura |
Issue Date: | 25-Sep-2019 |
Publisher: | CIDTFF - Universidade de Aveiro |
Abstract: | A educação inclusiva pressupõe uma escola democrática, onde todos têm o direito ao acesso e permanência na escola, respeitando-se a diversidade. Perceber, repensar e atender às diferenças de cada criança tem sido atualmente facilitado com o incessante e recorrente desenvolvimento de mais e mais tecnologias. A utilização das TIC disponibiliza amplas possibilidades de acesso para aqueles que se encontram à margem do processo educativo e pode-se configurar como mais-valia em salas de aulas inclusivas. No sentido de contribuir para a produção de conhecimento sobre essa temática, o presente artigo tem como objetivo sintetizar o conhecimento produzido na literatura científica sobre utilização das TIC na educação inclusiva. Trata-se de uma revisão integrativa da literatura com vista a responder à questão: Qual o cenário atual sobre a utilização das TIC na Educação Inclusiva? Para este fim foi realizada uma busca nas bases de dados Scopus, ERIC e Web of Science no mês de novembro de 2018, que apontou 16 artigos como resultado final, após o cruzamento das palavras-chave “ICT” e “Inclusive education”. Os resultados da utilização das TIC apontaram para a promoção da inclusão escolar e digital em pessoas com necessidades educativas especiais e adolescentes mulçumanas, bem como um número crescente dos estudos voltados para o uso das TIC na Educação Inclusiva. Inclusive education presupposes a democratic school, where everyone has the right to access and stay in school, respecting diversity. Realizing, rethinking and addressing the differences of each child has now been facilitated by the relentless and recurrent development of more and more technologies. The use of ICT offers broad access possibilities for those who are on the margins of the educational process and can be configured as an added value in inclusive classrooms. In order to contribute to the production of knowledge about this theme, this article aims to synthesize the knowledge produced in the scientific literature on the use of ICT in inclusive education. It is an integrative review of the literature in order to answer the question: What is the current scenario on the use of ICT in Inclusive Education? For this purpose, a search of the Scopus, ERIC and Web of Science databases was carried out in November 2018, which indicated 16 articles as a final result, after crossing the keywords “ICT” and “Inclusive education”. The results of the use of ICT have pointed to the promotion of school and digital inclusion in people with special educational needs and Muslim adolescents as well as a growing number of studies aiming the use of ICT in Inclusive Education. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/38307 |
DOI: | 10.34624/id.v11i3.4960 |
ISSN: | 1647-3582 |
Appears in Collections: | DEP - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
4960-Textos Originais (artigos incluídos na revisão de literatura)-8758-2-10-20191001.pdf | 1.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.