Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38263
Title: Space reconfiguration for the promotion of an inclusive learning environment: NEET and migrant populations
Other Titles: A reconfiguração do espaço na promoção de um ambiente de aprendizagem inclusivo: populações NEET e migrante
Author: Vieira, Lara Sardinha
Advisor: Almeida, Ana Margarida Pisco
Pedro, Neuza Sofia Guerreiro
Keywords: Physical learning space
Physical learning environment
Innovative learning environment
Inclusive learning environments
Digital media
Space dimensions
NEET
Migrants
Defense Date: 13-Apr-2023
Abstract: Innovative Learning Environments (ILEs) are spreading, which led to an increase of researches in this field. These usually are designed under Pedagogy-Technology-Space concept. Both pedagogy and technology have been studied through different perspectives, and alongside space layout and furniture arrangements, focusing on its’ influence in providing a better environment and improving teaching and learning. However, it is important to understand how Physical Learning Space (PhLS), a complex space, is in one hand influenced by Digital Media and pedagogy and in the other hand, how it influences these. Moreover, as school dropouts are still a reality, how an ILE can promote NEET (Not in Employment, Education or Training) and Migrants’ inclusion. Furthermore, with migration flows’ increasing rates, more young migrants are at risk of becoming NEET. Our aim is to create an interior design strategy for an Inclusive Learning Environment for NEET and Migrant populations, through built space reconfiguration. This research is mainly qualitative, resorting also to quantitative methods, and under the umbrella of constructivist grounded theory and participatory design. We have applied a web-survey, in-depth interviews, a workshops followed by in-depth interview and video observation. All collected data has been analysed through four space dimensions: technological/digital, architectural, cultural and social. Results show that Physical Learning Environment (PhLE) in all its’ space dimensions can still be improved. Within technological/digital dimension, results show that Digital Media presence motivates students and enables both teaching and learning improvement, however network infrastructure not always enables activities. In what regards architectural dimension (built space, furniture and paths) we may state that it falls short concerning its’ potential. Cultural dimension is considered to be the least important by participants and social dimension, in particular with regard to interactions and interrelations, is highly valued. Our interior design strategy for an Inclusive Learning Environment: NEET and Migrant populations was created bridging obtained results and theoretical construct. It consists in a set of forty-two interdependent guidelines. These point out to an intervention in an existing physical space, having in mind its’ reconfiguration into an inclusive ILE, considering space technological/digital, architectural, cultural and social dimensions.
A expansão dos Ambientes Educativos Inovadores (AEI) tem levado a um aumento da investigação neste campo. Estes ambientes são normalmente concebidos segundo o terno conceptual Pedagogia-Tecnologia-Espaço. Neste contexto tanto a Pedagogia como a tecnologia têm sido abordadas sobre diferentes perspetivas, em conjunto com o layout do espaço e a disposição de mobiliário, focando-se na sua influência na criação de um melhor ambiente e na melhoria do ensino e da aprendizagem. Contudo é importante compreender como é que um Espaço Físico de Aprendizagem (EFA), um espaço complexo, é, por um lado influenciado, pelos Meios Digitais e pela pedagogia, e por outro lado, como é que os influencia. Além disso, como o abandono escolar é uma realidade, como é que um AEI pode promover a inclusão, nomeadamente, de jovens NEET (Not in Employment, Education or Training) e Migrantes. Acresce ainda que com o aumento dos fluxos migratórios, aumenta o número dos jovens migrantes em risco de se tornarem NEET. O nosso objetivo é criar uma estratégia de design de interiores para um Ambiente de Aprendizagem Inclusivo para as populações NEET e Migrante, através da reconfiguração do espaço. Esta investigação é maioritariamente qualitativa, recorrendo também a métodos quantitativos, e baseando-se na teoria fundamentada construtivista e no design participativo. No decorrer da investigação aplicámos um web-survey, entrevistas em profundidade, workshops seguidos por entrevista em profundidade e observação de vídeo. Todos os dados recolhidos foram analisados através de quatro dimensões do espaço: tecnológica/digital, arquitetónica, cultural e social. Os resultados, demonstram que o Ambiente Físico de Aprendizagem (AFA) pode ser ainda melhorado nas suas diferentes dimensões. No que respeita à dimensão tecnológica/digital os resultados mostram que a presença dos Meios Digitais motiva os alunos e facilita a melhoria tanto do ensino como da aprendizagem, no entanto, a infraestrutura da rede nem sempre possibilita as atividades. Relativamente à dimensão arquitetónica (espaço construído, mobiliário e percursos) podemos afirmar que se encontra àquem do seu potencial. A dimensão cultural é considerada pelos participantes como a menos importante e a dimensão social é bastante valorizada, em particular no que concerne às interações e às interrelações. A nossa estratégia de design de interiores para um Ambiente Inclusivo de Aprendizagem: populações NEET e Migrante surge das pontes criadas entre os resultados obtidos e o construto teórico. É constituída por um conjunto de quarenta e duas diretrizes interdependentes. Estas apontam para um modo de intervenção num espaço existente tendo em vista a sua reconfiguração num AEI inclusivo, considerando as dimensões tecnológica/digital, arquitetónica, cultural e social do espaço.
URI: http://hdl.handle.net/10773/38263
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