Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/3795
Title: | Estádios de desenvolvimento da apreciação musical: o que os intérpretes valorizam |
Author: | Gonçalves, Maria da Rocha |
Advisor: | Correia, Jorge Salgado |
Keywords: | Educação musical Música instrumental: Audição Psicologia do desenvolvimento Desenvolvimento individual |
Defense Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Nesta dissertação procurou-se investigar que valores alimentam as
preferências musicais de um grupo de alunos de violino de diferentes idades.
Comparando as suas respostas com outros estudos acerca da apreciação da
arte e da música em particular, procurou-se agrupar os valores em estádios de
apreciação. Concluiu-se que as qualidades que os alunos de violino apreciam
na música vão variando por uma ordem sistemática e sequencial. O tempo de
contacto com o instrumento, a personalidade, a idade, assim como o contexto
sócio-cultural são factores que influenciam a valorização e o desenvolvimento
de um estádio para o seguinte. A valorização parte de um contexto de
consciência individual e auto-referencial para um conhecimento social e
cultural mais abrangente da performance em violino. Este estudo poderá já ser
vantajosamente considerado pelos professores de violino na escolha de
repertório adequado para cada aluno. The purpose of this dissertation is to find out which values a group of violin students gives importance to in their musical preferences. Comparing their answers to other studies in the subject of aesthetic appreciation of art and particularly music, these values have been grouped in a scheme of ʻstages for appreciationʼ. It has been found out that there is a systematic and sequential order for the values students point out as important to their preferences. The time spent with the instrument, personality, age, as well as studentsʼ specific socio-cultural context have influence on the evaluation and on the progression from one stage to the other. Appreciation starts at an individual sense of the self in relation to music and evolves to a broader socio-cultural knowledge about musical interpretation. Violin teachers can already take this study into consideration to choose appropriate repertoire for their students. |
Description: | Mestrado em Música - Ensino Vocacional |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/3795 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertação.pdf | 1.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.