Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/3794
Title: | Respirando em conjunto: uma nova estratégia para o ensino da expressividade aplicada a alunos de iniciação de piano |
Author: | Carrolo, Ana José Pinto |
Advisor: | Harper, Nancy Louisa Lee |
Keywords: | Educação musical Técnicas musicais Interpretação musical Piano |
Defense Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Neste projecto educativo foi desenvolvido um trabalho sistematizado durante a
prática pedagógica, no sentido de criar novas estratégias para abordar a
expressividade na música. O projecto envolveu oito alunos de piano com
idades compreendidas entre os 6 e os 9 anos e teve como objectivo
desenvolver capacidades expressivas, a partir da prática de música em
conjunto. Assim, durante três meses cada aula destes alunos contemplou dez
minutos para o trabalho de execução de música em conjunto, com peças em
que é acrescentado um acompanhamento para o professor. Esta actividade
considerou como ponto fundamental a aprendizagem da respiração como fonte
de interacção e sincronia com o professor e como referência para o sentido de
frase. In this Educational Project, a systematic work was developed during the Practice Teaching component in order to create new strategies for teaching/learning music expressivity. Specifically, the project involved eight piano pupils from ages 6 - 9 years and aimed to develop their expressive abilities through ensemble music-making. During three months, ten minutes of each pupil’s lesson were dedicated to ensemble music, in which teacher accompaniments were added to pupil’s pieces. This activity focused on breathing techniques as a source of interaction and synchrony with the teacher and as a reference for the sense of phrasing. Finally, based on these strategies, a correlation was achieved between the corporal behaviour of the blind musicians and their daily movements. |
Description: | Mestrado em Música - Ensino Vocacional |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/3794 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Projecto_Educativo.pdf | 199.27 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.