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http://hdl.handle.net/10773/36888
Title: | Cinematics and digital game storytelling: implications for game design |
Other Titles: | As cinemáticas e narrativas de jogos digitais: implicações para o design de jogos |
Author: | Passos, Ana Rita Salgueiro |
Advisor: | Costa, Liliana Filipa Vale Zagalo, Nelson |
Keywords: | Cinematics Digital games Game design Storytelling Cinematography Game UX |
Defense Date: | 15-Dec-2022 |
Abstract: | Game cinematics integrating filming techniques, cutscenes, and animations are likely to have a pivotal role in the player experience, emotional attachment, and relatedness to the game narrative content. In recent years, the avoidance of cuts to generate a seamless and connected game experience has challenged older patterns on storytelling in games and find new ways of intertwining gameplay with the narrative. However, a one-size-fits-all strategy may not be applied when considering different storytelling purposes, structures, and language used in diversified game genres.
The purpose of this research is to examine the contributions of cinematics to affect game story comprehension, especially in young adults. A multi-stage development research method is applied, encompassing the following activities: (1) identification of requirements to develop game cinematics based on the literature review and interviews with 16 scholars and industry professionals in Game UX, and cinematic development; (2) Development of a Game Cinematics experiment for the game Mutation Madness, using first- and third- perspectives; and a (3) Comparative evaluation of game cinematics in terms of experience and narrative comprehension. The cinematics developed are tested with 46 young adults to assess the effect of the Point Of View (POV) camera on visual attention and story comprehension in Mutation Madness, using an eye- tracking experiment.
The results suggest that third- perspective in game cinematics constitute omniscient knowledge of the story, evoking the sense of time and focusing on the story agents, while first- perspective visually guides the player to the game events happening in the time of gameplay. This research contributes to the Communication Sciences and Technologies field by presenting a set of best practices developing game cinematics. As cinemáticas de jogos que integram técnicas de filmagem, cutscenes, e animações, tendem a ter um papel central na experiência do jogador, envolvimento emocional, e relação com a narrativa. Nos últimos anos, os padrões mais antigos inerentes ao processo de contar histórias nos jogos têm sido desafiados pela ausência de cortes e interrupções na experiência, de modo a garantir a interconexão e o entrelaçar da jogabilidade com a narrativa. No entanto, a adoção de uma estratégia de dimensão única pode não atender a diferentes propósitos da narrativa, estruturas e linguagem utilizadas em diferentes géneros de jogos. O objetivo desta investigação é compreender o modo como as cinemáticas podem afetar a compreensão de histórias de jogos, especialmente em jovens adultos. O método de investigação de desenvolvimento é aplicado, subdividido nas seguintes etapas: (1) Identificação de requisitos para desenvolver cinemáticas de jogos com base na revisão da literatura e entrevista a 16 académicos e profissionais da indústria em experiência de jogo, e desenvolvimento de cinemáticas; (2) Desenvolvimento de cinemáticas do jogo Mutation Madness, com recurso à primeira e terceira perspetiva; e (3) Avaliação comparativa das cinemáticas de jogo em termos de experiência e compreensão da narrativa. As cinemáticas desenvolvidas são testadas por 46 jovens adultos, recorrendo à metodologia eye-tracking, para avaliar o efeito da perspetiva da câmara [Point Of View (POV)] na atenção visual e na compreensão da narrativa do jogo Mutation Madness. Os resultados sugerem que a cinemática em que é adotada a terceira perspetiva no jogo proposto contribui para um conhecimento omnisciente da história, evocando o sentido do tempo e concentrando-se nos agentes da história, enquanto a primeira perspetiva orienta visualmente o jogador para os eventos do jogo que acontecem no tempo da jogabilidade. Esta investigação contribui para a área das Ciências da Tecnologia da Comunicação ao apresentar um conjunto de melhores práticas para desenvolver as cinemáticas nos jogos. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/36888 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
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