Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/3678
Title: | As canções de amor de Mozart Camargo Guarnieri e de Cláudio Santoro: uma interpretação informada pelos contextos estéticos originais |
Author: | Lobo, Florence Rosa |
Advisor: | Salgado, António Gabriel Castro Correia |
Keywords: | Música Música para canto Música para piano Análise musical Linguagem musical |
Defense Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Entre as obras brasileiras do século XX para canto e piano destacam-se dois
ciclos com títulos semelhantes: as Treze Canções de Amor, da autoria de
Mozart Camargo Guarnieri, e as Canções de Amor de Cláudio Santoro. O
estudo dos ideais estéticos dos compositores, além de mostrar diferenças
entre as preocupações de cada um, colocou em evidência um elo de ligação: a
importância que ambos concedem à construção formal. A análise dos ciclos
revelou a existência de padrões de simetria, em particular estruturas do tipo
A—B—A. A presente investigação teve como objectivo a elaboração de uma
proposta de recital, com base num modelo que o encara como um acto
artístico, comparável no seu todo a uma obra musical. Esse recital foi
organizado e estruturado de forma a realçar os padrões formais encontrados
nos próprios ciclos. Two song cycles, both named «Love Songs», stand out among 20th century works written by Brazilian composers for voice and piano: Mozart Camargo Guarnieri’s Treze Canções de Amor and Cláudio Santoro’s Canções de Amor. Besides showing different concerns, research of both composers’ aesthetic concerns brought out a link between them: the attention given by both to the building of musical form. Analysis of the song cycles themselves revealed a number of symmetric of symmetric patterns, namely of the A—B—A type, at several levels. The purpose of this research was to elaborate a recital proposal, based on a model which the recital itself is seen as an artistic act, which on its whole may be compared to a musical piece. This recital was organizes and structured so that those formal patterns found within the cycles themselves are enhanced. |
Description: | Mestrado em Música - Canto |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/3678 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
238851.pdf | 5.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.