Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/36203
Title: Interactive dashboard with the global state of the ATLASCAR2
Other Titles: Dashboard interativa do estado global do ATLASCAR2
Author: Pinto, Miguel Francisco de Amaral
Advisor: Santos, Vítor Manuel Ferreira dos
Keywords: ATLASCAR2
ADAS
ROS architecture
Dashboard
Controller area network
Display
Defense Date: 25-Oct-2022
Abstract: The transportation industry has deployed new efforts to make our driving experience safer and more comfortable. Nowadays, one developed solution points to dashboards. These devices are an Advanced Driver-Assistance System that allows the users to check information regarding the vehicle that transports them through a dynamic display. Within the ATLAS project, the present dissertation aims to create a dashboard for the ATLASCAR2. Given this need, a new power solution for the central process unit responsible for booting all external installed equipment was installed first. The electric board already in place presented some limitations. Therefore, a new one was installed and placed on the vehicle’s trunk. Next, the car was equipped with an inverter that withdraws energy from the vehicle’s lead battery to feed the computer. Then, an information network built upon a ROS architecture had to be created to feed information from the car’s in-built systems to the dashboard display. The Controller Area Network bus of the vehicle was used for this purpose. This work presents the developed solution and all features embedded in it. In addition, a field test was performed, which helped to evaluate the new solution’s functionality.
A indústria automóvel tem desenvolvido inúmeros esforços para tentar tornar a nossa experiência de condução mais segura e confortável. Atualmente, uma das soluções desenvolvidas são ”dashboards”. Estes dispositivos são Sistemas Avançados de Assistência ao Condutor que permitem aos utilizadores obterem todas as informações relativas ao estado do veículo que os transporta através de um ”display” dinâmico. No âmbito do projeto ATLAS, esta dissertação tem como objetivo criar uma dashboard para o ATLASCAR2. Tendo em vista este projeto, primeiro foi instalada uma nova solução de energia para a unidade central de processamento do veículo, responsável pelo funcionamento dos equipamentos instalados. O antigo quadro elétrico do carro apresentava algumas limitações. Por essa razão, foi instalado um novo quadro e colocado no porta-malas do veículo. Em seguida, o ATLASCAR2 foi equipado com um inversor que retira energia da bateria de chumbo do veículo para alimentar o computador. Numa segunda fase, foi criada uma nova rede de informação baseada numa arquitetura ROS que fornece o estado dos sistemas integrados no carro ao display da dashboard. O barramento Controller Area Network do veículo foi utilizado para este fim. Este trabalho apresenta a solução desenvolvida e todas as funcionalidades nela incorporada. Por fim. foi realizado um teste que auxiliou na avaliação da usabilidade da nova solução.
URI: http://hdl.handle.net/10773/36203
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Miguel_Pinto.pdf74.06 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.