Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/35064
Title: Saberes emergidos na pandemia: o caso do Coletivo Brasileiro de Trombonistas
Other Titles: Emerging knowledge in pandemic Times: the case of the Brazilian Collective of Trombonists
Author: Barros, Klênio
Barros, Samuel
Seixas, António
Keywords: Trombone
Ecologia dos Saberes
Pandemia Intelectual
Música na pandemia.
Issue Date: 11-Aug-2022
Publisher: Orfeu
Abstract: Partindo da realização do I Seminário Virtual de Trombone, promovido pelo Coletivo Brasileiro de Trombonistas (CBT) em plena pandemia, este artigo é uma proposta de reflexão sobre a percepção das transformações operadas nas cartografias do saber em tempos de pandemia. Como marco teórico, utiliza-se o conceito de pandemia intelectual e propõem-se ferramentas conceituais para a realização de alguns deslocamentos necessários para uma Ecologia de Saberes. O objetivo é entender como se desenvolvem, em contextos de isolamento, os processos de constituição de saberes, à luz do caso particular do CBT. Esta pesquisa apontou para o questionamento sobre como a lógica da pandemia intelectual em curso se articula com a constituição de saberes em trânsitos virtuais. A análise dos testemunhos conseguidos possibilitou a definição de 8 categorias principais de análise e a construção de uma cartografia social do que emergiu, que nos encaminhou rumo às respostas para as perguntas levantadas neste estudo.
This paper addresses knowledge car-tography transformations in pandemic times based on the perceptions collec-ted in the I Virtual Trombone Seminar, promoted by the Brazilian Collective of Trombonists (BCT) during the Covid-19 pandemic. The concept of intellectual pandemic underpins the literature re-view and the conceptual tools propo-sed to shed light on the necessary shift toward an Ecology of Knowledge. The study aims to understand how the pro-cesses of knowledge constitution are developed in isolation contexts, focusing on the particular case of BCT. Therefore, this research discusses how the logic of the intellectual pandemic in course arti-culates with the constitution of knowle-dge in virtual transits. The reflection and study of the participants’ narratives ena-bled the definition of 8 main categories of analysis and the construction of social cartography, which led us to answer the central questions raised in this study.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/35064
DOI: 10.5965/2525530407022022e0104
ISSN: 2525-5304
Appears in Collections:DeCA - Artigos
INETmd - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Saberes emergidos na pandemia.pdf230.83 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.