Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/34967
Title: Co-creating with adults 55+ to develop ICT audiovisual learning content
Other Titles: Co-criação com adultos 55+ para o desenvolvimento de conteúdo audiovisual educativo TIC
Author: Dias, Inês Santos Almeida
Advisor: Mealha, Óscar
Costa, Elísio
Keywords: Adults 55+
Audiovisual learning
Co-creation
Co-design
Design thinking
Digital literacy
Digital skills
ICT
Human-centric design
User perceptions
Defense Date: 13-Dec-2021
Abstract: A product's acceptance depends on the experience that it provides to its users. The product must meet the contextualized specific needs of the users, and one way to understand and consider those needs is through a human-centred design process. Human-centric design collects users' opinions as a design priority, the element in the "centre" of the iterative design process. To keep our focus on the user, the human-centred design process of this work has four steps: understand, specify, design, and evaluate. This dissertation explores how end-users' involvement in the product development life cycle can contribute to the design process. This document comprises two parts: research and development. The research establishes a State of the Art, and the development reports an empirical study with a co-creation methodology based on design thinking for developing ICT audiovisual learning content adapted to the adults 55+. This study is incorporated in the ICTskills4All project that aims to support the acquisition of digital skills among 55+ aged citizens. Participants were recruited with the help of APRe! an ICTskills4All associated partner. The participants had a reliable internet connection at home which enabled them to participate freely and safely, especially during the COVID-19 pandemic. The respondents were between the age range of 55 - 81 years old (median=72). This sample integrates 25 participants, 16 (64%) female and 9 (36%) male, 88% (22/25) are already retired. The inclusion criteria for participants were as follows: 55 years or older, minimum technology skills to participate online, and open to sharing their personal opinions and interactions related to technology. This study aims to contribute with audiovisual artefacts for the online platform ICTskills4All, co-designed and validated with end-users, improve digital literacy skills, and to the human-centred design field with a qualitative study based on design thinking approach. The results indicate that involving end-users in the design process can lead to different visual results but similar rating values. Combining the expert quality of a professional designer with the participants' expertise can enrich the experience of both parts, even with a small sample.
A aprovação de um produto depende da experiência que este proporciona aos seus utilizadores - o produto deve satisfazer as necessidades específicas no contexto do utilizador. Uma forma de compreender e considerar essas necessidades é através de um processo de human-centred design. O human-centred design considera as opiniões dos utilizadores como uma prioridade do design, o elemento no "centro" do processo de design iterativo. Para manter o foco no utilizador, o processo de human-centred design deste trabalho desdobra-se em quatro etapas: compreender, especificar, desenhar e avaliar. Explorar de que forma o envolvimento dos end-users no ciclo de vida do desenvolvimento do produto pode contribuir para o processo de design é objeto de estudo desta dissertação, cuja estrutura se divide em duas partes: investigação e desenvolvimento. A investigação estabelece um estado da arte; odesenvolvimento consiste num estudo empírico, com uma metodologia de co-criação baseada em design thinking, para o desenvolvimento de conteúdosde aprendizagem audiovisual TIC adaptados aos adultos 55+. Este estudo está incorporado no ICTskills4All, um projeto de apoio ao desenvolvimento de competências digitais entre cidadãos com mais de 55 anos de idade. Os participantes foram recrutados com a ajuda da APRe!, um parceiro associado. Os participantes dispunham de uma ligação segura à Internet, em casa, que lhes permitiu participar livremente e em segurança, especialmente durante a pandemia COVID-19. Esta amostra integra 25 participantes, 16 (64%) do sexo feminino e 9 (36%) do sexo masculino, com idades compreendidas entre os 55 e os 81 anos de idade (mediana=72), 88% (22/25) dos quais já reformados. Os critérios de inclusão dos participantes foram os seguintes: 55 anos ou mais, competências tecnológicas mínimas para participar online, e com disponibilidade para a partilha das suas opiniões e interações relacionadas com a tecnologia. A partir da co-criação e validação de conteúdos audiovisuais para a plataforma ICTskills4All, parceria com os end-users, este trabalho pretende melhorar as competências de literacia digital e contribuir para o human-centred design, com um estudo qualitativo baseado na abordagem do design thinking. Os resultados indicam que o envolvimento dos utilizadores finais no processo de design pode conduzir a produtos visualmente diferentes mas com avaliações semelhantes. A combinação da formação especializada de um designer profissional com a experiência pessoal dos participantes pode enriquecer a experiência de ambas as partes, mesmo com uma pequena amostra.
URI: http://hdl.handle.net/10773/34967
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Inês_Dias.pdf4.82 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.