Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/34881
Title: | Data visualisation in software supporting qualitative analysis |
Other Titles: | Visualização de dados em softwares de apoio a análise qualitativa Visualización de los datos en software de soporte análisis cualitativo |
Author: | Andrade, Luiz Rafael dos Santos Linhares, Ronaldo Nunes Costa, António Pedro Souza, Fernanda Santiago do Carmo |
Keywords: | QDAS CAQDAS Graphical representations Qualitative research Digital technology Scientific production |
Issue Date: | 16-Dec-2021 |
Publisher: | UEM |
Abstract: | This text results from research developed in the Postgraduate Program in Education at the
Tiradentes University (Unit), in partnership with the University of Aveiro, Portugal, in 2019 and 2020. The
objective sought to describe how the Visualization of Data (VD) is represented in the analysis of qualitative
data with the support of Qualitative Data Analysis Software (QDAS). To achieve this objective, we reached
the inclusion/exclusion criteria. Seven software frequently used today, trying to understand the most
frequent representations of HV in QDAS, their structuring, and how they can contribute to the phases of
organisation and analysis in a scenario that can vary from small to large amounts of data. The results show
that the QDAS can help the researcher visualise the qualitative data analysed with transparency through
data visualisation representations that stood out in tables, charts, maps, and representations with
movements. During the analysis, it was also observed that each software offers representations in different
ways. The type of user/researcher interaction with the generated representations has been an exclusive
phenomenon of digital technologies, which visually improves how scientific production knowledge can
better circulate knowledge production. Esse texto é resultado de uma pesquisa desenvolvida no programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes (Unit), em parceria com a Universidade de Aveiro, Portugal, no ano de 2019 e 2020. O objetivo buscou descrever como a Visualização de Dados (VD) é representada na análise de dados qualitativos com o apoio de Qualitative Data Analysis Software (QDAS). Para alcançar este objetivo chegamos, por meio de critérios de inclusão/exclusão a 7 (sete) softwares frequentemente utilizados na atualidade, buscando compreender quais são as representações de VD mais frequentes em QDAS, a sua estruturação e como podem contribuir para as fases de organização e análise, em um cenário que pode variar de pequenas a grandes quantidades de dados. Os resultados apontam que os QDAS são uma possibilidade de apoio ao pesquisador para visualizar os dados qualitativos analisados com transparência, por meio de representações de Visualização de Dados que se destacaram em table, charts, mapas, e representações com movimentos. Também foi observado durante as analyses, que cada software oferta representações de maneiras distintas, e que o tipo de interação do usuário/pesquisador com as representações geradas, vem sendo um fenômeno exclusivo das tecnologias digitais, que busca aprimorar visualmente a forma pela qual a produção científica pode melhor circular a produção de conhecimento. Este texto es el resultado de una investigación desarrollada en el Programa de Posgrado en Educación de la Universidad Tiradentes (Unidad), en colaboración con la Universidad de Aveiro, Portugal, en los años 2019 y 2020. El objetivo buscaba describir cómo la Visualización de Los datos (VD) se representan en el análisis de datos cualitativos con el apoyo del software de análisis de datos cualitativos (QDAS). Para lograr este objetivo, alcanzamos, a través de criterios de inclusión/exclusión, 7 (siete) softwares de uso frecuente en la actualidad, tratando de comprender cuáles son las representaciones más frecuentes de HV en QDAS, su estructuración y cómo pueden contribuir a las fases de organización y análisis, en un escenario que puede variar de pequeñas a grandes cantidades de datos. Los resultados muestran que las QDAS son una posibilidad de apoyar al investigador a visualizar los datos cualitativos analizados con transparencia, a través de representaciones de Visualización de Datos que se destacaron en tablas, gráficos, mapas y representaciones con movimientos. También se observó durante los análisis, que cada software ofrece representaciones de diferentes formas, y que el tipo de interacción usuario/investigador con las representaciones generadas, ha sido un fenómeno exclusivo de las tecnologías digitales, que busca mejorar visualmente la forma en que la producción el conocimiento científico puede hacer circular mejor la producción de conocimiento. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/34881 |
DOI: | 10.4025/actascieduc.v44i1.52857 |
Publisher Version: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/52857 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ActaEducation_2022.pdf | 823.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.