Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/34810
Title: | Promover o pensamento crítico e criativo no ensino das ciências: propostas didáticas e seus contributos em alunos portugueses |
Author: | Tenreiro-Vieira, Celina Vieira, Rui Marques |
Keywords: | Pensamento crítico e criativo Propostas didáticas Ensino das ciências |
Issue Date: | 2021 |
Abstract: | A sociedade contemporânea evidencia diversos avanços científicos e tecnológicos que têm contribuído para
a melhoria da qualidade de vida de seres humanos. Todavia, tem também acentuado problemas e
assimetrias entre os mesmos, como a escassez de água potável e de produção alimentar, o acesso a
cuidados de saúde e a desinformação. O ensino das ciências necessita, pois, de ser repensado de modo a
responder eficazmente a estes complexos desafios. Nesse sentido, uma das exigências e radica na
necessidade de se centrar o curículo, os programas e as práticas de ensino no âmbito de todas as
disciplinas em áreas de competências, como as de pensamento crítico e criativo (PCC). Uma das formas de
o conseguir é investindo no desenvolvimento de propostas didáticas para os alunos vivenciarem a
participação cidadã responsável, mobilizando explicitamente o PCC. Neste quadro, realizou-se um estudo
com o propósito de elaborar, implementar e avaliar propostas didáticos com foco no PCC, para o ensino das
ciências com alunos dos 8 aos 12 anos. Decorrente disso, a questão de investigação norteadora do estudo
foi: “As propostas didáticas elaboradas e implementadas contribuem para a melhoria do PCC dos alunos
envolvidos”? O estudo seguiu uma natureza mista, por um lado, com um planeamento de Investigação-ação
para o desenvolvimento de propostas didáticas e, por outro, um design pré-teste e pós-teste com seleção
não aleatória dos sujeitos. Os resultados obtidos suportam a conclusão de que as propostas didáticas
elaboradas e implementadas promoveram estes tipos de pensamento dos alunos envolvidos. Estas
propostas relevam-se, pois, de amplo potencial, no contexto do ensino das ciências, para alunos destes
níveis etários, dadas as temáticas transversais em que se centraram. Afiguram-se também como exemplos
a serem usados na formação de professores, de modo a desenvolverem práticas que promovam explícita e
intencionalmente estes dois tipos de pensamento. Contemporary society currently shows several scientific and technological advances that have contributed to improve the quality of life of human beings. However, they have also exacerbated problems and the asymmetries between them, such as the scarcity of drinking water and food production, access to basic health care and disinformation. As a result, education, in general, and in science teaching, in particular, need to be reconsidered and to respond effectively to these complex challenges. One of the demands relates to changes in educational and curricular policies. Among these is the need to focus the curriculum and programs of all disciplines on areas of competency, such as critical and creative thinking (CCT). One way to achieve this is by investing in the development of didactic proposals for students to experience responsible citizen participation, explicitly mobilizing CCT skills. In this context, a study was developed with the purpose of elaborating, implementing and evaluating didactic proposals for science teaching with a focus on CCT, designed for students aged 8-12. Accordingly, the research question of the present study was: “Do the didactic proposals developed and implemented contribute to the improvement of students' CCT”? This study followed a mixed-approach combining, on the one hand, an action-research plan for the elaboration and implementation of didactic proposals for science teaching and, on the other hand, a pre and post-test with a non-randomized selection of participants. The results obtained support the conclusion that the didactic proposals that were designed and implemented promoted students' CCT. Thus, these proposals show significant potential for students of these age groups and close, given the transversal themes on which they focused, serving also as examples to be used in teacher education, so that they start to promote more explicitly and intentionally these two types of thinking. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/34810 |
DOI: | 10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p70 |
ISSN: | 1518-8795 |
Publisher Version: | http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p70 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1993-5818-1-PB.pdf | 425.57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.