Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/34802
Title: Do autor ao leitor: o como e o porquê da mediação editorial
Other Titles: From the author to de reader: the how and the why of the editorial mediation
Author: Beja, Rui
Keywords: Escrita ideográfica
Escrita fonética
Manuscritos
Livro impresso
Mediação editorial
Issue Date: Dec-2020
Publisher: UA Editora, Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: O presente trabalho visa estudar a origem, âmbito, metodologia e relevância da mediação editorial no contexto do aparecimento e evolução da escrita e da leitura, pilares fundamentais para o desenvolvimento sociocultural das populações e das sociedades. Tendo em vista o objectivo definido analisa-se o desenvolvimento dos materiais e processos utilizados para fazer chegar a mensagem escrita aos seus interessados, e aprofunda-se o surgimento, a partir de finais do século XIII e durante o século XIV, de profissões relacionadas com a edição e o comércio livreiro, que ganhariam protagonismo a partir do século XV com a introdução do livro impresso e a entrada na era da Galáxia Gutenberg.Sub sequentemente, aborda-se a autonomização da mediação editorial e caracterizam-se as múltiplas componentes, da avaliação de conteúdos temáticos ao conhecimento de tendências na economia da oferta e da procura, que a avalizam como função privilegiada de divulgação dos autores junto dos seus leitores.
The present work aims to study the origin, scope, methodology and relevance of editorial mediation in the context of the emergence and evolution of writing and reading, fundamental pillars for the sociocultural development of populations and societies. Having this objective in mind, we analyze the development of materials and processes used to convey the written message to the interested parties, and we deepen the study of the emergence, from the end of the 13th century and during de14th century, of professions related with book publishing and trade, and describe how these professions gained prominence from the 15th century onwards with the introduction of the printed book and the arrival of the Gutenberg Galaxy. Subsequently, the autonomy of the editorial mediation is discussed and multiple components are characterized, going from the evaluation of thematic contents to the knowledge of supply and demand trends. All these elements guarantee its consistency, and endorse the privileged role of disseminating authors and engaging readers.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/34802
DOI: 10.14195/978-989-26-2074-9_11
ISBN: 978-972-789-657-8
Publisher Version: 10.14195/978-989-26-2074-9
Appears in Collections:DLC - Capítulo de livro
CLLC - Capítulo de livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DO AUTOR AO LEITOR - O COMO E O PORQUÊ DA MEDIAÇÃO EDITORUAL.pdf599.6 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.