Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/34550
Title: Construindo cidadãos digitais: proposta curricular “Safeweb” para crianças e jovens em Portugal
Other Titles: Building digital citizens: “Safeweb” curriculum proposal for children and young people in Portugal
Construyendo ciudadanos digitales: propuesta curricular "Safeweb" para niños y jóvenes en Portugal
Author: Pestana, Natália
Almeida, Carolina
Moreira, Filipe T.
Loureiro, Maria José
Keywords: Literacia digital
Aprendizagem informal
Proposta curricular
Issue Date: Dec-2021
Abstract: Neste artigo, apresentam-se o desenvolvimento e a validação de uma proposta curricular em Literacia Digital, no âmbito de um projeto-piloto na Branca (Portugal). O projeto SafeWeb tinha como objetivo desenvolver a literacia digital de crianças e jovens entre os 6 e os 16 anos através de oficinas de formação extracurriculares e também de pais e outros agentes educativos. Os planos de cada oficina foram validados pela equipa da PROBRANCA e pelo Centro de Competência TIC da Universidade de Aveiro (ccTIC UA). Esses planos foram parcialmente co-construídos com os alunos, uma vez que a planificação inicial foi sendo adaptada às necessidades dos alunos. Como produto final, foi possível desenvolver um Guião Orientador passível de ser aplicado em outros contextos.
This article presents the development and validation of a curriculum proposal in Digital Literacy, in the context of a pilot project in Branca (Portugal). The SafeWeb project aimed to develop the digital literacy of children and young people between 6 and 16 years old through extracurricular training workshops and also for parents and other educational agents. The plans for each workshop were validated by the PROBRANCA team and the ICT Competence Center from University of Aveiro (ccTIC UA). These plans were partially co-constructed with the students as the initial planning was adapted to the students' needs. As a final product, it was possible to develop a Guiding Guide that could be applied in other contexts.
Este artículo presenta el desarrollo y la validación de una propuesta curricular en Alfabetización Digital, en el contexto de un proyecto piloto en Branca (Portugal). El proyecto SafeWeb tenía como objetivo desarrollar la alfabetización digital de niños y jóvenes de entre 6 y 16 años a través de talleres de formación extraescolar y también para padres y otros agentes educativos. Los planes de cada taller fueron validados por el equipo de PROBRANCA y la del Centro de Competencia Digital de la Universidad de Aveiro (ccTIC UA). Estos planes fueron parcialmente co-construidos con los estudiantes, ya que la planificación inicial se adaptó a las necesidades de los estudiantes. Como producto final se pudo elaborar una guía orientativa que podría aplicarse en otros contextos.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/34550
DOI: 10.23925/1809-3876.2021v19i4p1567-1581
ISSN: 1809-3876
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
55633-Texto do artigo-172955-1-10-20211217.pdf397.88 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.