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Title: 3D-CFD analysis of a high performance hydrogen fuelled engine
Other Titles: Análise 3D-CFD de um motor de alta performance a hidrogénio
Author: Ferreira, João Eduardo Mota
Advisor: Costa, Vítor António Ferreira da
Fontanesi, Stefano
Keywords: Internal combustion engine
Hydrogen
Direct injection computational fluid dynamics
Lean mixture
NOx emissions
Defense Date: 21-Jul-2022
Abstract: Regarding carbon dioxide emissions, they would not be a problem on an internal combustion engine fuelled with hydrogen, since there is no carbon in the combustion reactants. Besides, the combustion properties of hydrogen are highly promising. However, the conversion of a gasoline engine to be run on hydrogen is not direct, due to technological concerns derived from hydrogen particularities. Furthermore, nitrogen oxides are still part of the reaction by-products, although their production can be controlled depending on factors as equivalence ratio and the top temperature achieved inside the combustion chamber. This work aimed at performing three-dimensional computational fluid dynamics analysis of a cylinder unit of a recent production high-performance gasoline direct injection engine, although fuelled with hydrogen. Literature review allowed to find the strengths and weaknesses of several strategies. Once direct injection of hydrogen was selected as a must-have, simulations with two different overall lean mixtures, across a range of spark timings, provided trends of performance and emissions. Still, due to the requirement of high power output of the high-performance engine, these were not ultra-lean emission-free mixtures, for which also all sorts of abnormal combustion events would be avoided. By analysing the simulation results, subsequent study directions can be established, being water injection into the cylinder and mixture formation improvement the follow-up steps to implement...
No que diz respeito a emissões de dióxido de carbono, estas não são um problema num motor de combustão interna cujo combustível é o hidrogénio, uma vez que não há carbono nos reagentes de combustão. Adicionalmente, as propriedades de combustão do hidrogénio são altamente promissoras. No entanto, a conversão de um motor a gasolina para hidrogénio não é direta, devido a alguns desafios tecnológicos derivados de especificidades do hidrogénio. Além do mais, os óxidos de azoto continuam a ser parte dos produtos de combustão, podendo a sua produção ser controlada dependendo de fatores como a riqueza da mistura e a temperatura máxima atingida pelos gases na câmara de combustão. Com este trabalho pretende-se fazer uma análise CFD tridimensional de um cilindro de um motor de alta performance com injeção direta de gasolina, de produção corrente, usando o hidrogénio como combustível. A revisão de literatura permitiu estabelecer os prós e contras de várias estratégias. A injeção direta de hidrogénio no cilindro foi considerada essencial, tendo dois casos com misturas globalmente pobres e diferentes temporizações de ignição permitindo observar tendências de performance e emissões. No entanto, não foram considerados regimes de mistura extremamente pobre. Embora estes pudessem eliminar completamente emissões e eventos de combustão anormal, não possibilitariam alcançar elevadas potências, requisito para o motor de alta performance. A análise dos resultados permite identificar caminhos para investigação futura, sendo a injeção de água no cilindro e a melhoria da distribuição da mistura os passos seguintes a procurar implementar...
URI: http://hdl.handle.net/10773/34366
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEM - Dissertações de mestrado

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