Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/34309
Title: Intercompreensão e picturebooks: abordagens plurais nos primeiros anos de escolaridade
Author: Rocha, Sara
Andrade, Ana Isabel
Simões, Ana Raquel
Keywords: Intercompreensão
Competência plurilingue e intercultural
Picturebooks
Ensino de inglês
Issue Date: 2021
Publisher: Associação em Rede Internacional Lusófona de Investigação-Ação Colaborativa
Abstract: Apresenta-se neste texto um projeto de investigação-ação desenvolvido numa turma de Inglês no 1.º Ciclo do Ensino Básico, cujo objetivo foi compreender as aprendizagens das crianças no âmbito de atividades de intercompreensão. Numa perspetiva de educação plurilingue e intercultural, foram desenvolvidas cinco sessões de trabalho com as crianças em torno de famílias de línguas, a partir de picturebooks em inglês, sessões que foram videogravadas e analisadas a par de fichas de trabalho. Os dados foram submetidos a análise de conteúdo, com duas categorias: “conhecimentos de cultura linguística” e “estratégias de transparência”. Os resultados mostram que as crianças foram capazes de mobilizar conhecimentos de cultura linguística, que já tinham e/ou que desenvolveram ao longo do projeto, bem como de acionar estratégias de comparação interlinguística, como o recurso à imagem e à transparência escrita, para interpretação de textos em outras línguas. Conclui-se que as atividades de intercompreensão permitem desenvolver a competência plurilingue intercultural, estimulando a capacidade de compreensão de textos de diferentes códigos linguísticos.
This text presents an action-research project developed in an English class in primary school, whose main goal was to understand children's learning in the context of intercomprehension activities. From a plurilingual and intercultural education perspective, five working sessions with children were developed around language families, based on picturebooks in English. These sessions were videotaped and analysed together with worksheets. The data was submitted to content analysis, with two categories: "knowledge of linguistic culture" and "transparency strategies". The findings show that the children were able to mobilize knowledge of linguistic culture, which they already had and/or developed throughout the project, as well as to activate interlinguistic comparison strategies, such as the use of the image and written transparency, for the interpretation of texts in other languages. It is concluded that intercomprehension activities allow the development of intercultural plurilingual competence, stimulating the ability to understand texts of different linguistic codes.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/34309
ISSN: 2183-8402
Publisher Version: https://www.estreiadialogos.com/vol6
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AIADOC003_6.pdf481.02 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.