Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/34144
Title: | A influência da disfunção tiroideia e o seu impacto no cantor lírico |
Author: | Brites, Sara Cristina Gonçalves |
Advisor: | Alcobia, Isabel |
Keywords: | Canto Tiroide Fonação Trato vocal Pedagogia |
Defense Date: | 3-Dec-2021 |
Abstract: | Na primeira parte da dissertação, é explorada a relação entre a glândula tiroideia e a voz cantada. Apesar de ser conhecido o efeito negativo que as disfunções tiroideias podem ter na voz, o seu impacto na voz cantada tem sido largamente ignorado pelas comunidades educativa e médica. Através da literatura existente, sabemos qual o impacto da disfunção tiroideia na voz falada e conhecemos as diversas alterações a nível anatómico e fisiológico que poderão impactar o cantor, sendo possível extrapolar estes dados para a voz cantada. Tendo em conta as consequências das diversas disfunções tiroideias na voz falada, é expectável que o impacto na voz cantada seja similar ou potencialmente maior, podendo, até, ditar o fim de uma carreira performativa. Através de uma breve revisão da literatura e de entrevistas, esta dissertação pretende apresentar a perspetiva de cantores, professores e profissionais de saúde relativamente aos desafios sentidos por estudantes e profissionais do Canto que sofrem de alguma patologia tiroideia, assim como considerações a tomar na adoção de uma abordagem pedagógica diferenciada.
Na segunda parte da dissertação, reflete-se sobre as práticas pedagógicas desenvolvidas no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada (PES) real. In the first part of the dissertation, the correlation between the thyroid gland and the singing voice is explored. Notwithstanding the body of evidence published on the detrimental effects of the thyroid dysfunctions to the phonation process, their impact on the singing voice has been left largely unaddressed by medical academia and pedagogues alike. A thorough revision of the literature does provide a comprehensive view on the recurring anatomical and physiological alterations suffered by those affected and the expected negative outcomes for the spoken voice. An extrapolation of this knowledge would suggest an even greater potential impact over the singing voice: a career ending due to surgical complications is not unheard of. Through a brief review of the literature and a series of interviews, this dissertation is aiming to provide an overview on the perspective of singers, teachers, and healthcare providers alike on the challenges faced by aspiring and performing musicians, as well as a prospective incorporation of special considerations for the adoption of a differentiated pedagogic approach. In the second part of the dissertation, a reflection on the pedagogical practices developed during the teaching internship is presented. These practices were put into practice at Escola Artística do Conservatório Nacional (EAMCN). |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/34144 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Sara_Brites.pdf | 3.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.