Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/34130
Title: | Aesthetics of sound in Japanese Hōgaku: ethnomusicology and artistic research in dialogue |
Other Titles: | Estética do som no Hōgaku japonês: etnomusicologia e pesquisa artística em diálogo |
Author: | Curti Bethencourt, Horacio |
Advisor: | Sardo, Susana |
Keywords: | Ethnomusicology Artistic research Japanese music Audiovisual ethnomusicology Sound aesthetics Shared research practices |
Defense Date: | 5-Jun-2022 |
Abstract: | Conscious of the multiplicity of ways in which sound could be understood, this thesis focuses on how sound is created and appreciated within Japanese hōgaku music. For this, a list of potentially relevant concepts that would allow access to the aesthetic dimension of hōgaku was compiled from knowledge acquired throughout the process of my training as a shakuhachi player in Japan, from preliminary research and from the literature. Their validity was later tested through ethnomusicological fieldwork, mainly in the form of interviews with practitioners of different Japanese artforms. An understanding of this aesthetic dimension, and its potential to create interlocution in creation processes, was later addressed through an artistic research process. The creation process used, as a starting point, a selection of some of the most relevant concepts chosen through the fieldwork. In order to enrich the number of points of view involved in this research, and at the same time to free it from the constraints of specific musical forms, the creation process was of a transdisciplinary and recontextualised nature, including music, dance and the audiovisual.
Ultimately, this thesis aims to deepen the understanding of the aesthetic dimension of hōgaku. The way in which artistic research can be used for better understanding the processes of artistic creation is presented in Chapter 3 through the audiovisual documentary ‘Painting in the void’, including the synergies that could be found in the dialogue between ethnomusicology and artistic research. This audiovisual documentary is part of an exploration of decolonizing methodologies within academic disciplines, through its research on non-verbal approaches for knowledge production and communication, and the work with shared research practices.
These non-verbal approaches are articulated in the interviews as well as in the way in which the audiovisual medium is used as a tool for knowledge communication within academic study, building on what has been done in past decades within the disciplines of ethnomusicology and anthropology.
This thesis should be understood as the sum of three elements of equivalent importance: this text, the performative piece ‘Kūkaku’, and the audiovisual documentary ‘Painting in the void’. The three elements constitute a unity, and the narration would be incomplete without all of them. Consciente da multiplicidade de formas em que o som pode ser compreendido, esta tese se centra em como o som é criado e apreciado dentro da música hōgaku japonesa. Para isso, uma lista de conceitos potencialmente relevantes à dimensão estética do hōgaku foi compilada a partir de três fontes: o conhecimento adquirido durante meu processo de formação no Japão como intérprete de shakuhachi, documentação e investigação de campo preliminar. Sua validade foi, posteriormente, posta à prova, através de trabalho de campo etnomusicológico, principalmente, mediante entrevistas a praticantes de diferentes formas artísticas japonesas. Uma compreensão desta dimensão estética, assim como seu potencial para criar interlocução em processos criativos, foi posteriormente abordada mediante um processo de pesquisa artística. O processo criativo utilizou como ponto de partida alguns dos conceitos mais relevantes que surgiram de uma seleção realizada mediante trabalho de campo. Para enriquecer o número de pontos de vista envolvidos nesta pesquisa e, ao mesmo tempo, liberar o processo da limitação de formas específicas, escolheu-se trabalhar em um processo de criação transdisciplinar e recontextualizado que incluiu música, dança e audiovisual, ao vivo. Em última instância, esta tese pretende se aprofundar na compreensão da dimensão estética do hōgaku. A forma na qual a dimensão artística pode ser utilizada para compreender melhor os processos de criação artística é apresentada no capítulo três, mediante o documentário audiovisual ‘Painting in the Void’, onde se incluem as sinergias identificadas no diálogo entre a etnomusicologia e a pesquisa artística. Este documentário audiovisual é parte da exploração de metodologias descolonizadoras dentro das disciplinas acadêmicas, mediante pesquisas não verbais à produção e comunicação de conhecimento, assim como o trabalho nas práticas de pesquisas colaborativas. Estas aproximações não-verbais foram articuladas tanto nas entrevistas, como na forma na qual o meio audiovisual é utilizado como ferramenta de comunicação de conhecimento dentro do estudo acadêmico, construindo sobre o que tem se desenvolvido nas últimas décadas, dentro da etnomusicologia e da antropologia. Esta tese deve ser compreendida como a soma de três elementos de importância equivalente: este manuscrito, a peça cênica ‘Kūkaku’ e o documentário audiovisual ‘Painting in the Void’. Os três elementos constituem uma unidade e a narrativa estaria incompleta sem todos eles. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/34130 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Horacio_Bethencourt.pdf | 3.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.