Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/3412
Title: Repor o rural no mapa: a comunicação para a sustentabilidade rural
Author: Correia, João Afonso Lopes
Advisor: Figueiredo, Elisabete Maria Melo
Lopes, Myriam Nunes
Keywords: Sociologia rural
Política regional
Desenvolvimento rural
Desenvolvimento sustentável
Desenvolvimento social
Defense Date: 2009
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Esta dissertação trata de comunicação e estratégias participativas para a sustentabilidade no rural de baixa densidade que ocupa mais de metade de Portugal Continental (Baptista, 2006), esquecido e em declínio no mapa da sociedade globalizada. A investigação parte do argumento de que as estratégias de comunicação podem contribuir para ‘repor o rural no mapa’, diminuindo a interioridade e a exclusão, promovendo o rural como local de consumo, incentivando o envolvimento das populações rumo à sustentabilidade. Na primeira parte do trabalho, analisam-se as principais tendências do rural, onde a multifuncionalidade e a valorização dos recursos são tópicos fundamentais. Na segunda, sugere-se um desenvolvimento sustentável das áreas rurais associado à qualidade dos produtos, à valorização dos recursos naturais, à diversificação de funções e à participação. O reforço das competências locais e das redes de cooperação enquadram abordagens de proximidade, como a animação/mediação para o desenvolvimento. Na terceira parte, destaca-se o papel da comunicação para o desenvolvimento rural, através da comunicação e educação, comunicação externa e da identificação das necessidades dos clientes mais comuns: os citadinos. Na quarta parte, a análise dos dois projectos - Cooperativa Mais Além e o Projecto Criar Raízes - inclui seis entrevistas e inquérito a uma amostra por quotas da população de seis aldeias localizadas no Sítio Rede Natura “Serras da Freita e Arada”. Da evidência empírica recolhida, emergem algumas conclusões, das quais se destacam: o contributo da animação/mediação para o envolvimento da comunidade nas acções de desenvolvimento e ainda o facto da que a comunicação externa incentiva a transformação social, podendo impulsionar o rural como local de consumo. Assim, propõe-se uma abordagem ao desenvolvimento rural através da animação/mediação, usando a metodologia da investigação-acção e as ferramentas da comunicação, como a comunicação e educação e a comunicação externa, no sentido de ’repor o rural profundo no mapa’. Sugere-se uma intervenção em três fases, sendo a primeira a da animação que conduz à transformação social e adaptação das comunidades às exigências da sociedade actual, uma segunda fase intermédia de aquisição de competências e a fase da ‘sustentabilidade’. ABSTRACT: This thesis deals with the topic of participative strategies for sustainable development in low density rural areas (Baptista, 2006). These areas represent more than a half of the Continental Portuguese territory and they have been forgotten and marginalized (almost removed ‘from the map’) in the ambit of the globalised society. The thesis has as main argument that adequate communication strategies will help to put rural areas on the map again, making them better places to live in and at the same time promoting local communities’ participation. This means that communication could represent a powerful tool to rural areas’ sustainability. The first of the 4 main parts deals with the transformations on rural areas, in which multifunctionality, environmental issues and the social valorization of natural resources are fundamental topics. On the second part we aim to debate the operationalization and application of sustainable development concept in the rural areas’ context, through local products quality, natural resources’ valorization and diversification of functions; as well as through local communities’ participation and empowerment. Another important aspect is the analysis of the cooperation networks that underlie ‘proximity’ approaches as animation/mediation. On the third part of this thesis we debate the role of communication to rural development strategies, through the analysis of the processes of education and communication and through the identification of the needs of the more common rural consumers: the urban dwellers. The fourth part is devoted to the analysis of the two case studies considered on this thesis: the ‘Cooperativa Mais Além’ and the ‘Criar Raízes’ project. On this part we also present the main hypotheses and the methodology followed, including the procedures of construction and application of the interviews and questionnaires. The field work included interviews to the presidents of ‘Juntas de Freguesia’ (presidents of the parishes) and animators of the two projects mentioned, as well as questionnaires to a quota sample of the inhabitants of six communities, located on the Natura Network Site ‘Serras da Freita e Arada’. The empirical evidence collected conducted to some important conclusions, such as the contribution of the animation/mediation processes to local populations’ involvement in the local development strategies and actions; in fact external communication processes could foster social change, transforming rural areas as consumption places. Based on the empirical evidence analysed we proposed that rural sustainable development could be operationalized through animation/mediation processes, using a researchaction methodology. These processes could contribute to put rural remote areas ‘back in the map’. For that we suggest an three phase intervention, being the first one animation (which conducts to social change), a second one an intermediate step in the local communities adaptation to the modern society’ demands and the final one the rural sustainability phase.
Description: Mestrado em Comunicação e Educação em Ciência
URI: http://hdl.handle.net/10773/3412
Appears in Collections:DCSPT - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

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