Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/33959
Title: The citizen as a key actor of smart cities: frameworks for inclusive and sustainable urban planning
Other Titles: O cidadão como agente-chave das cidades inteligentes: referenciais para um planeamento urbano inclusivo e sustentável
Author: Correia, Diogo Miguel Mendes
Advisor: Teixeira, Leonor
Marques, João José Lourenço
Keywords: Smart Cities
Urban planning
Urban logistics
Supply chain
Last-mile
Industry 4.0
Fourth industrial revolution
Citizen
Inclusion
Participation
Defense Date: 7-Apr-2022
Abstract: The communication and information technologies associated with the fourth industrial revolution created a new paradigm of supporting urban planning through the collection and analysis of data in an integrated way, thus establishing the roots of Smart Cities. However, the introduction of technological solutions in urban furniture, without strategic planning and consideration for citizens’ needs, has challenged its interoperability and effectiveness, raising questions about the true purpose of Smart Cities. The need to combat urban pressure and respond to climate change, based on the objectives of the European Commission and the United Nations, has motivated the development of this research. Moreover, it aims to propose frameworks for inclusive and sustainable urban planning, to support decision-making on the development of initiatives and implementation of Smart Cities. Based on these premises, specific objectives were defined, such as clarifying the concept's basis, identifying, and classifying existing barriers, enunciating performance evaluation and monitoring indicators, and study methodologies that promote citizen participation. The role of the citizen as a key actor in the co-creation of public policies is also analyzed. In addition, the Covid-19 pandemic has highlighted the fragility of traditional supply chains and the need for proximity models for the delivery of essential goods. Therefore, this thesis also aims to provide policymakers with the capacity to answer extreme events by meeting citizens’ needs in real-time. In the research process, and through a mixed methodological approach, this thesis was supported by a combination of qualitative and quantitative data collection (and analysis) techniques, ensuring the accuracy of the results through the triangulation of methods and data. The empirical study results revealed a discrepancy in the concept development stages between territories, the need to educate citizens on the subject, and to formulate dedicated participatory methodologies based on their characteristics. In addition, it demonstrated the policymakers’ desire to increase the sustainability of cities through tools that support the organization of urban logistics in real-time. Furthermore, considering the proposed frameworks, this thesis identifies theoretical contributions to an emerging knowledge area, little explored in the literature. From a practical perspective, the guidelines resulting from this research are expected to support decision-making strategies for the implementation of Smart Cities while enhancing the reflection on the current conjuncture of the theme in the various territories.
As tecnologias de comunicação e informação associadas à quarta revolução industrial promoveram um novo paradigma de suporte ao planeamento urbano através da recolha e análise de dados de forma integrada, estabelecendo-se assim as raízes das Cidades Inteligentes. No entanto, a introdução de soluções tecnológicas no mobiliário urbano, sem planeamento estratégico e consideração das reais necessidades dos cidadãos, trouxeram desafios à sua interoperabilidade e eficácia, levantando questões acerca do verdadeiro propósito das Cidades Inteligentes. A necessidade de se combater a pressão urbana, e de responder às alterações climáticas alicerçada nos objetivos da Comissão Europeia e das Nações Unidas, motivou o desenvolvimento do presente trabalho de investigação, que tem como propósito promover referenciais para um planeamento urbano inclusivo e sustentável, no sentido de suportar a compreensão e decisão para o desenvolvimento de iniciativas e implementação de Cidades Inteligentes. Com base nestas premissas definiram-se como objetivos específicos, clarificar as bases do conceito, identificar e classificar as barreiras existentes, enunciar indicadores de avaliação e monitorização de desempenho e estudar metodologias que promovam a participação do cidadão. O papel do cidadão enquanto ator-chave na co-criação de políticas públicas é igualmente alvo de análise. Adicionalmente, a pandemia da Covid-19 veio realçar a fragilidade das cadeias de abastecimento tradicionais e a necessidade de haver lógicas de proximidade para a entrega de bens essenciais. Assim, esta tese tem também como objetivo munir os decisores políticos de capacidade de resposta a acontecimentos extremos, de modo a satisfazer as necessidades dos cidadãos em tempo-real. No processo de investigação, e através de uma abordagem metodológica mista, a presente tese foi suportada por uma combinação de técnicas de recolha (e de análise) de dados qualitativos e quantitativos, garantindo o rigor dos resultados apresentados por via da triangulação de métodos e de dados. Os resultados do estudo empírico revelaram existir discrepância nas fases de desenvolvimento existentes entre territórios, a necessidade de educar os cidadãos para a temática, e de formular metodologias dedicadas de participação ativa considerando as suas características individuais, assim como a vontade de incrementar a sustentabilidade das cidades através de ferramentas que apoiem a organização da logística urbana em tempo real. Deste modo, tendo em consideração os referenciais propostos, identificam-se, nesta tese, contributos teóricos para uma área de conhecimento emergente e pouco explorada na literatura. Numa perspetiva prática, espera-se que as linhas orientadoras resultantes do presente projeto de investigação contribuam para suportar estratégias e decisões de implementação de Cidades Inteligentes, ao mesmo tempo que potenciam a reflexão sobre a atual conjuntura da temática nos diversos territórios.
URI: http://hdl.handle.net/10773/33959
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DEGEIT - Teses de doutoramento

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