Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/33120
Title: Beyond control: strategies towards design agency in the Anthropocene
Other Titles: Para além do controle: estratégias para a agência do design no Antropoceno
Author: Oskam, Pierre Ijsbrand
Advisor: Mota, João
Bobbink, Inge
Keywords: Anthropocene
Beyond control
Nature-culture
Posthumanism
Ecological constructivism
Grounded theory
Design agency
Response-ablity
Phenomenology
Minimal intervention
Action research
Non-linear assemblage
Defense Date: 6-Oct-2021
Abstract: This thesis provides a moral appeal. It sets out to inspire makers, doers and thinkers to strategically act, beyond control, in knocking at the door of socio-ecological crisis in Anthropocene. What is the role of design in the Anthropocene? What kind of ethical principles can be considered? And what does this imply for ‘response-able’ practices? These questions bind together the non-linear assemblage that this thesis is. Action, reflection, problem and solution are interdependent and unfold together, like the petals of a blooming rose. Complexity may be absorbed with honesty rather than with confidence. The voice in this thesis is an ‘I’, and ‘I’ am an ecological constructivist. The grounds for ecological constructivism are inter-personal or rather inter-actor relationships. Places, objects, processes and organisms are seen as entangled entities and are approached with a ‘tentacular’ sensitivity: the humanities’ object of study is no longer ‘man.’ Research and researcher, life and the living, site and situation are inevitably interwoven. Every ‘thing’ and every ‘action’ are data. The data is collected through a personal, subjective lens combining design practice with theory. It is assumed that when carried out trough time, with honesty and integrity, research (about, through and for design) can bring us closer to morphs of truth. With a creative hunch, I collect clues as a hunter-gather. By coding, categorizing and interpreting like a detective, with frames such as ‘entanglement’, ‘submergence’ and ‘contamination’ the research employs the method of abduction to develop constructs and theories. These are then used to build the argument for seven moral pleas meant as persuasions: normative aspirations for design agency in the Anthropocene. Design actions may focus on themes such as: unfolding together; responding beyond control; loving our monsters; an obligation to disobedience; form follows potential and being into Anthropocene fiction. The journey then concludes with a re-enchantment of decency towards all that matters, an animistic approach with pragmatic logic that sees the wellbeing of humans, animals and environments as deeply connected. Human interventions would preferably set out to enable autonomous ‘sympoeitic’ stewardship of the planet by including intentions for the unintentional. The implications of this research are related to context and method. A recursive use of a myriad of methodologies, playing their role at different moments of the research, may have given completely different results in another context, which may not appeal to all researchers. Eventually the exploratory, rather than explanatory nature of this research, revealed one thing: the main aim is not to achieve results, but to create a stage on which many perspectives can unfold: the result is that results are not all that counts. Attitude, rather than telos, lies at the heart of design agency beyond control.
Esta tese oferece um apelo moral. Tem como objetivo inspirar os criadores, realizadores e pensadores a agirem estrategicamente, além do controle, batendo à porta da crise socioecológica no Antropoceno. Qual é o papel do design no Antropoceno? Que tipo de princípios éticos podem ser considerados? E o que isso significa para práticas "capazes de responder"? Essas questões a não linearidade metodológica desta tese. Ação, reflexão, problema e solução são interdependentes e desdobram-se juntos, como as pétalas de uma rosa desabrochando. A complexidade pode ser absorvida com honestidade e não com confiança. A voz nesta tese é um 'eu' e 'eu' sou um construtivista ecológico. As bases para o construtivismo ecológico são as relações interpessoais, ou melhor, entre os atores. Lugares, objetos, processos e organismos são vistos como entidades entrosadas e são abordadas com uma sensibilidade 'tentacular': o objeto de estudo das humanidades não é mais 'homem'. Pesquisa e pesquisador, vida e vivência, local e situação estão inevitavelmente entrelaçados. Cada "coisa" e cada "ação" são dados. Os dados são coletados por meio de lentes subjetivas e pessoais, combinando a prática do design com a teoria. Presume-se que, quando realizada ao longo do tempo, com honestidade e integridade, a investigação (sobre, por meio de, e, para design) pode aproximar-nos de formas de verdade. Com um palpite criativo, coleto pistas como um caçador-coletor. Ao codificar, categorizar e interpretar como um detetive, com quadros como "entrosamento", "submersão" e "contaminação", a pesquisa emprega o método de abdução para desenvolver construções e teorias. Estas são então usadas para construir o argumento para os sete fundamentos morais significados como persuasões: aspirações normativas para agência de design no Antropoceno. As ações de design podem concentrar-se em temas como: desdobramento conjunto; respondendo além do controle; amar nossos monstros; uma obrigação de desobediência; a forma segue o potencial e o ser (existência) na ficção do Antropoceno. A viagem então termina com um reencantamento da decência em relação a tudo o que importa, uma abordagem animista com uma lógica pragmática que vê o bem-estar de humanos, animais e ambientes profundamente conectados. Intervenções humanas seriam preferencialmente estabelecidas para permitir a administração "simpoeítica" autónoma do planeta, incluindo as intenções para o não ntencional. As implicações desta investigação estão relacionadas com o contexto e com o método. O uso recursivo de uma miríade de metodologias, desempenhando o seu papel em diferentes momentos da investigação, poderá dar resultados diferentes em outros contextos, o que poderá não ser consensual na comunidade científica. Por fim, o caráter exploratório, ao invés de explicativo, desta investigação revelou que o objetivo principal não é alcançar resultados, mas criar um palco no qual muitas perspetivas possam desdobrar-se: o resultado é que os resultados não são tudo o que conta em investigação mas a jornada é em si também um aspeto importante. Atitude, ao invés de perseguir um fim (telos), está na essência de design agency consciente da impossibilidade de controle.
URI: http://hdl.handle.net/10773/33120
Appears in Collections:DeCA - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Pierre_Oskam.pdf67.78 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.