Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/33089
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPereira, Anabela Sousapt_PT
dc.contributor.advisorPedrosa, Daniela Cristina Carneiropt_PT
dc.contributor.authorSalvado, Ana Catarina Mendonçapt_PT
dc.date.accessioned2022-02-02T13:39:14Z-
dc.date.issued2021-11-16-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/33089-
dc.description.abstractInternational studies have shown the consequences of the covid-19 pandemic in increasing anxiety and distress. Since technologies were used more during the pandemic, especially by younger people, namely, to obtain health information, it is relevant to study the relationship between anxiety, distress and eHealth in students. The sample consisted of a total of 1390 university students, of both genders, ranging in age from 18 to 70 (M=23.94 years; SD=7.49), who responded to the online questionnaire during the pandemic, which included sociodemographic questions, the Kessler Psychological Distress Scale (K-10), the Coronavirus Anxiety Scale (CAS), and the eHealth Literacy Scale (eHEALS). Results showed that most students had high distress (K-10), adaptive anxiety (CAS), and good levels of eHealth (eHEALS). Significant correlations were found between anxiety and distress, and between distress and health satisfaction. In addition, differences emerged between the means of the sociodemographic groups for the distress, anxiety, and eHealth variables. This study additionally points out risk factors for developing higher levels of distress, anxiety, and better eHealth skills. Psychological interventions are needed to combat distress and anxiety in academic settings.pt_PT
dc.description.abstractEstudos internacionais demonstraram as consequências da pandemia covid-19 no aumento da ansiedade e distress. Sendo que as tecnologias foram mais utilizadas durante a pandemia, especialmente pelos mais jovens, nomeadamente para obterem informações sobre saúde, torna-se pertinente estudar a relação entre ansiedade, distress e eHealth em estudantes. A amostra foi constituída por um total de 1390 estudantes universitários, de ambos os sexos, variando a idade entre 18 e 70 (M=23.94 anos; DP=7.49) que responderam ao questionário online durante a pandemia, o qual foi constituído por questões sociodemográficas, uma Escala de Distress Psicológico de Kessler (K-10), uma Escala de Ansiedade do Coronavírus (CAS) e uma Escala de Literacia em eHealth (eHEALS). Os resultados evidenciaram que a maioria dos estudantes apresentou distress elevado (K-10), ansiedade adaptativa (CAS) e bons níveis de eHealth (eHEALS). Foram encontradas correlações significativas entre a ansiedade e o distress, e entre o distress e a satisfação com a saúde. Para além disso, emergiram diferenças entre as médias dos grupos sociodemográficos relativamente às variáveis do distress, ansiedade e eHealth. Este estudo contribui, adicionalmente, com fatores de risco para desenvolver níveis mais elevados de distress, ansiedade e melhores capacidades de eHealth. Intervenções psicológicas são necessárias no combate ao distress e ansiedade em contexto académico.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.rightsembargoedAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectAnxietypt_PT
dc.subjectDistresspt_PT
dc.subjecteHealthpt_PT
dc.subjectUniversity studentspt_PT
dc.subjectCovid-19pt_PT
dc.subjectPandemicpt_PT
dc.titleAnxiety and distress during COVID-19 in university studentspt_PT
dc.title.alternativeAnsiedade e distress durante a COVID-19 em estudantes universitáriospt_PT
dc.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt_PT
dc.date.embargo2022-11-29-
dc.description.masterMestrado em Psicologia da Saúde e Reabilitação Neuropsicológicapt_PT
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEP - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Ana_Salvado.pdf2.29 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.