Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/32642
Title: | Narrativa transmedia para o ensino de geociências |
Author: | Peixoto, Elisabete Pedro, Luís Vieira, Rui |
Keywords: | Transmedia Educação em geociências Recursos educativos digitais |
Issue Date: | Dec-2019 |
Publisher: | Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra |
Abstract: | A investigação aqui apresentada pretende utilizar o transmedia para a abordagem a uma das
metas curriculares da disciplina de Ciências Naturais do 7.º ano de escolaridade, o estudo das
aplicações das rochas na sociedade. Para isso, foi criada uma narrativa transmedia que
acompanha os alunos na realização de um conjunto de tarefas para, no final, à semelhança do
personagem principal da narrativa, conseguirem construir um puzzle online acerca desta
temática. Este trabalho inclui-se na metodologia de Investigação & Desenvolvimento, uma vez
que envolve a conceção, implementação e avaliação de um conjunto de atividades transmedia.
Após a seleção da temática a abordar efetuou-se um estudo acerca dos recursos educativos
existentes para este nível de escolaridade, para verificar se existem recursos educativos que
promovam o desenvolvimento de competências. Para que a narrativa se adequasse à realidade
dos alunos foi, também, realizado um inquérito acerca da utilização que estes fazem das
tecnologias digitais. Após a implementação das atividades aplicar-se-á um questionário aos
alunos participantes e à sua professora, o que se espera que poderá contribuir para melhorar as
atividades transmedia previamente elaboradas no âmbito desta investigação. Com o presente
artigo, que apresenta um estudo em desenvolvimento, espera-se contribuir para o
desenvolvimento de algumas propostas de atividades transmedia para a educação, neste caso
em Ciências, em articulação com os documentos curriculares em vigor no ensino básico em
Portugal. This research intends to use transmedia as an educational approach for one of the curricular goals of the discipline of Natural Sciences of the 7th year of schooling, the study of the applications of rocks in society. For this, a transmedia narrative was created that accompanies the students in the accomplishment of a set of tasks so that, in the end, like the main character of the narrative, they can build an online puzzle about this theme. This work is framed by a research and development methodology, since it involves the design, implementation and evaluation of a set of transmedia activities. After selecting the topic to be addressed, a study was made of the existing educational resources for this level of education, in order to verify if there are educational resources that promote the development of skills. So that the narrative fits the students' reality, a questionnaire was also applied to gather information about their use of digital technologies. After the implementation of the activities, another questionnaire will be applied to the participating students and their teacher, which is expected to contribute to improve the transmedia activities previously elaborated. This article, which presents a study under development, aims to contribute to the development of some proposals of transmedia activities for science education, in articulation with the curricular documents for the basic education in Portugal. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/32642 |
ISBN: | 978-989-99775-5-6 |
Publisher Version: | http://www.spce.org.pt/congressos.html |
Appears in Collections: | CIDTFF - Capítulo de livro |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
NARRATIVA TRANSMEDIA PARA O ENSINO DE GEOCIÊNCIAS.pdf | 242.93 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.