Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32551
Title: The effects of an educational program based on modeling and social stories to improve the social skills of students with autism
Other Titles: Os efeitos da modelagem e das histórias sociais para melhorar as competências sociais dos estudantes com autismo
Author: Alkinj, Issa Jamil Qasim
Advisor: Pereira, Anabela Sousa
Santos, Paula Ângela Coelho Henriques dos
Keywords: Students with autism spectrum disorder
Social communication skills
Modeling
Social stories
Defense Date: 29-Sep-2021
Abstract: Social communication difficulties are one of the most common issues among individuals with autism spectrum disorder, affecting their social and academic life, and isolating them from their environment. The current study was aimed to examine the effectiveness of an educational program to improve the social communication skills of a sample of six high functioning students with autism at the Autism Academy of Jordan. The program consisted of 12 sessions based on multiple strategies including social stories, video modeling, and video selfmodeling targeting several social reciprocity skills. The mixed method (quantitative and qualitative) was used to examine the impact of the program on the experimental group. The results of the Mann -Whitney test demonstrated that all participants in the experimental group achieved significant improvements on the post-test of the Autism Social Skills Profile (ASSP) in both domains of social reciprocity, and social participation skills over the monitoring group. Further, the data from teachers’ interviews, analyzed using WebQDA software, corroborated the results about the significant improvements in social skills after the intervention of the educational program. The implications of the study for psychological and educational intervention are mentioned, as well as suggestions for research aimed at promoting the personal and social development of individuals with Autism Spectrum Disorder.
As dificuldades de comunicação social são uma das questões mais comuns entre os indivíduos com Perturbação do Espectro do Autismo, afectando a sua vida social e académica, e isolando-os do seu ambiente. O presente estudo teve como objectivo examinar a eficácia de um programa educativo para melhorar as capacidades de comunicação social de uma amostra de seis estudantes com autismo de elevado funcionamento na Academia do Autismo da Jordânia. O programa consistiu em 12 sessões baseadas em múltiplas estratégias, incluindo histórias sociais, modelagem vídeo, e auto-modelagem vídeo visando várias competências de reciprocidade social. O método misto (quantitativo e qualitativo) foi utilizado para examinar o impacto do programa no grupo experimental. Os resultados do teste Mann-Whitney demonstraram que todos os participantes no grupo experimental conseguiram melhorias significativas no pós-teste do Perfil de Competências Sociais do Autismo em ambos os domínios da reciprocidade social, e competências de participação social sobre o grupo da lista de espera. Além disso, os dados das entrevistas de professores, analisados utilizando o software WebQDA, corroboraram os resultados sobre as melhorias significativas nas competências sociais após a intervenção do programa educativo. São referidas as implicações do estudo para a intervenção psicológica e educativa, bem como sugestões para investigação visando a promoção do desenvolvimento pessoal e social de indivíduos com Perturbação do Espectro do Autismo.
URI: http://hdl.handle.net/10773/32551
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DEP - Teses de doutoramento

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