Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/32357
Title: | Examining the construct validity of the portuguese version of the Patient Health Questionnaire-9 among college students |
Author: | Monteiro, Sara Bártolo, Ana Torres, Ana Pereira, Anabela Albuquerque, Emília |
Keywords: | Depression PHQ-9 College students Validation |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Associação Portuguesa de Psicologia |
Abstract: | The present study examines a new factor structure and the convergent validity of the
Portuguese version of the Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) with college students. This measure has
been used to evaluate depressive symptoms in adults. The total sample included 958 college students.
Data were collected from a Web-based survey carried out in schools forming the Polytechnic Institute of
Coimbra. Students completed the PHQ-9 and Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) and Brief
Symptom Inventory (BSI) subscales as convergent measures. Results pointed to good fit of a secondorder factor model with three first-order factors (somatic, cognitive and affective dimensions of
depression). Strong positive correlations were found between PHQ-9 scores and HADS depression and
BSI depression subscales. Our findings reinforce the PHQ-9 as a valid tool in higher education settings.
Future studies should re-examine the dimensional structure of the tool considering its implications for
the clinical interpretation of the measure. O presente estudo examina uma nova estrutura fatorial e a validade convergente da versão Portuguesa do Patient Health Questionaire-9 (PHQ-9) usando estudantes universitários. Esta medida é usada para avaliar sintomas depressivos em adultos. A amostra inclui 958 estudantes universitários. Os dados foram recolhidos através de uma pesquisa online conduzida no Instituto Politécnico de Coimbra. Os estudantes completaram o PHQ-9, a Escala de Ansiedade e Depressão Hospitalar (EADH) e subescalas do Inventário de Sintomas Psicopatológicos (BSI) como medidas convergentes. Os resultados apontaram para o bom ajuste de um modelo fatorial de segunda ordem com três fatores de primeira ordem (somático, cognitivo e afetivo). Foram encontradas fortes correlações positivas entre as pontuações do PHQ-9 e as subescalas de depressão. O PHQ-9 mostra ser um instrumento válido para a aplicação no ensino superior. Estudos futuros devem (re)examinar a estrutura fatorial desta escala considerando as suas implicações para a interpretação clínica do instrumento. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/32357 |
DOI: | 10.17575/rpsicol.v33i2.1421 |
ISSN: | 2183-2471 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos DEP - Artigos CINTESIS - Artigos |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.