Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32303
Title: Competências digitais de professores do estado do Paraná (Brasil)
Other Titles: Digital competencies of teachers from the Paraná state (Brazil)
Author: Silva, Eunice
Loureiro, Maria João
Pischetola, Magda
Keywords: Professores
Competência digitais
Práticas de integração das TIC
Issue Date: 2019
Publisher: ESE-IPB
Abstract: Neste estudo é feito uma análise dos dados de uma pesquisa descritiva e de cunho exploratório, recortando as perceções de professores do estado do Paraná (Brasil) sobre as suas práticas de integração das TIC. Visa-se caracterizar as perceções e discutir que tipo de competências digitais essas práticas refletem. Os dados foram sujeitos a análise estatística descritiva e os resultados analisados tendo em conta os índices do European Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). Identificou-se que os professores desenvolvem sua atividade em contextos profissionais com alto estímulo para a exploração das TIC, recorrem à internet em busca de novas metodologias de ensino, planejam com o uso das TIC, supervisionam pesquisas feitas por alunos e promovem trabalho colaborativo. Considera-se que o estudo é relevante por analisar práticas educativas com TIC em um contexto brasileiro considerando indicadores de um referencial que pode ser norteador de políticas para o desenvolvimento de competências digitais.
In this study, we analyze the data of descriptive and exploratory research, cutting the perceptions of teachers in the state of Paraná (Brazil) about their practices of ICT integration. It aims to characterize perceptions and discuss what kind of digital skills these practices reflect. The data were subjected to descriptive statistical analysis and the results were analyzed considering the indexes of the European Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). It was identified that the teachers develop their activity in professional contexts with high stimulus for the exploration of the TIC, they use the internet in search of new methodologies of education, they plan with the use of the TIC, they supervise researches done by students and they promote collaborative work. It is considered that the study is relevant for analyzing educational practices with ICT in a Brazilian context considering indicators of a referential that can be guiding policies for the development of digital competences.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/32303
DOI: 10.34620/eduser.v11i1.125
ISSN: 1645-4774
Publisher Version: https://www.eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/125
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
125-1-364-1-10-20190704.pdf374.14 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.