Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32301
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSouza, Thaís Oliveira dept_PT
dc.contributor.authorBento, Gabrielapt_PT
dc.contributor.authorPortugal, Gabrielapt_PT
dc.date.accessioned2021-10-04T13:35:39Z-
dc.date.available2021-10-04T13:35:39Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn2358-8322pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/32301-
dc.description.abstractNeste artigo apresentamos uma reflexão sobre a necessidade de promover uma Educação Infantil atenta à diversidade e individualidade de cada criança. Partindo de uma análise breve em torno dos objetivos oficiais brasileiros e portugueses, relativos à Educação Infantil, refletimos sobre o potencial do brincar para a promoção de aprendizagens e desenvolvimento e propomos a Educação Experiencial (EDEX) como abordagem educativa promotora de um ambiente de respeito pelos ritmos e necessidades de cada criança. À luz da EDEX, o educador deve avaliar e regular a sua intervenção a partir da leitura que faz do brincar, planejando a ação educativa de forma consequente, de acordo com os sinais de bem-estar e envolvimento evidenciados pelas crianças. Dessa forma, será possível aceder a práticas pedagógicas mais inclusivas, atentas à realidade de cada criança e enquadradas nos objetivos oficiais para a Educação Infantil, o que deve ser considerado na formação docente.pt_PT
dc.description.abstractIn this article we present a reflection about the need to promote an Early Childhood Education that is attentive to the diversity and individuality of each child. Based on a brief analysis of the Brazilian and Portuguese official goals for early childhood education, we reflect on the potential of play to promote learning and development and propose Experiential Education (EDEX) as an educational approach that promotes an environment of respect for rhythms and needs of each child. Following EDEX, the educator should evaluate and regulate his intervention based on his analysis of play, planning the educational action according to the signs of well-being and involvement evidenced by the children. In this way, it will be possible to access more inclusive pedagogical practices, attentive to the reality of each child and achieve the official goals for early childhood education, what must be considering on the training of early childhood teacher education.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherUnitinspt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectEducação infantilpt_PT
dc.subjectEducação experiencialpt_PT
dc.subjectBrincarpt_PT
dc.subjectBem-estarpt_PT
dc.subjectEnvolvimentopt_PT
dc.titleContribuições da educação experiencial para uma educação infantil para todospt_PT
dc.title.alternativeContributions of the experiential education to early childhood education for allpt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.firstPage351pt_PT
degois.publication.issue15pt_PT
degois.publication.lastPage361pt_PT
degois.publication.titleRevista Humanidades e Inovaçãopt_PT
degois.publication.volume6pt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1518pt_PT
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1518-Texto do artigo-6441-1-10-20191111.pdf279.5 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.