Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/32301
Title: | Contribuições da educação experiencial para uma educação infantil para todos |
Other Titles: | Contributions of the experiential education to early childhood education for all |
Author: | Souza, Thaís Oliveira de Bento, Gabriela Portugal, Gabriela |
Keywords: | Educação infantil Educação experiencial Brincar Bem-estar Envolvimento |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Unitins |
Abstract: | Neste artigo apresentamos uma reflexão
sobre a necessidade de promover uma Educação
Infantil atenta à diversidade e individualidade de cada
criança. Partindo de uma análise breve em torno dos
objetivos oficiais brasileiros e portugueses, relativos
à Educação Infantil, refletimos sobre o potencial
do brincar para a promoção de aprendizagens e
desenvolvimento e propomos a Educação Experiencial
(EDEX) como abordagem educativa promotora de um
ambiente de respeito pelos ritmos e necessidades de
cada criança. À luz da EDEX, o educador deve avaliar
e regular a sua intervenção a partir da leitura que faz
do brincar, planejando a ação educativa de forma
consequente, de acordo com os sinais de bem-estar
e envolvimento evidenciados pelas crianças. Dessa
forma, será possível aceder a práticas pedagógicas
mais inclusivas, atentas à realidade de cada criança e
enquadradas nos objetivos oficiais para a Educação
Infantil, o que deve ser considerado na formação
docente. In this article we present a reflection about the need to promote an Early Childhood Education that is attentive to the diversity and individuality of each child. Based on a brief analysis of the Brazilian and Portuguese official goals for early childhood education, we reflect on the potential of play to promote learning and development and propose Experiential Education (EDEX) as an educational approach that promotes an environment of respect for rhythms and needs of each child. Following EDEX, the educator should evaluate and regulate his intervention based on his analysis of play, planning the educational action according to the signs of well-being and involvement evidenced by the children. In this way, it will be possible to access more inclusive pedagogical practices, attentive to the reality of each child and achieve the official goals for early childhood education, what must be considering on the training of early childhood teacher education. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/32301 |
ISSN: | 2358-8322 |
Publisher Version: | https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1518 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1518-Texto do artigo-6441-1-10-20191111.pdf | 279.5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.