Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32301
Title: Contribuições da educação experiencial para uma educação infantil para todos
Other Titles: Contributions of the experiential education to early childhood education for all
Author: Souza, Thaís Oliveira de
Bento, Gabriela
Portugal, Gabriela
Keywords: Educação infantil
Educação experiencial
Brincar
Bem-estar
Envolvimento
Issue Date: 2019
Publisher: Unitins
Abstract: Neste artigo apresentamos uma reflexão sobre a necessidade de promover uma Educação Infantil atenta à diversidade e individualidade de cada criança. Partindo de uma análise breve em torno dos objetivos oficiais brasileiros e portugueses, relativos à Educação Infantil, refletimos sobre o potencial do brincar para a promoção de aprendizagens e desenvolvimento e propomos a Educação Experiencial (EDEX) como abordagem educativa promotora de um ambiente de respeito pelos ritmos e necessidades de cada criança. À luz da EDEX, o educador deve avaliar e regular a sua intervenção a partir da leitura que faz do brincar, planejando a ação educativa de forma consequente, de acordo com os sinais de bem-estar e envolvimento evidenciados pelas crianças. Dessa forma, será possível aceder a práticas pedagógicas mais inclusivas, atentas à realidade de cada criança e enquadradas nos objetivos oficiais para a Educação Infantil, o que deve ser considerado na formação docente.
In this article we present a reflection about the need to promote an Early Childhood Education that is attentive to the diversity and individuality of each child. Based on a brief analysis of the Brazilian and Portuguese official goals for early childhood education, we reflect on the potential of play to promote learning and development and propose Experiential Education (EDEX) as an educational approach that promotes an environment of respect for rhythms and needs of each child. Following EDEX, the educator should evaluate and regulate his intervention based on his analysis of play, planning the educational action according to the signs of well-being and involvement evidenced by the children. In this way, it will be possible to access more inclusive pedagogical practices, attentive to the reality of each child and achieve the official goals for early childhood education, what must be considering on the training of early childhood teacher education.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/32301
ISSN: 2358-8322
Publisher Version: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1518
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1518-Texto do artigo-6441-1-10-20191111.pdf279.5 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.