Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32144
Title: Importância das competências pessoais/sociais de autoconhecimento e empatia no autocuidado do cuidador informal familiar
Other Titles: The importance of personal/social skills of self- knowledge and empathy in the self-care of the informal caregiver
Author: Castro, Lisneti
Souza, Dayse Neri de
Pereira, Anabela
Santos, Evelyn
Teixeira, Helena
Lomeo, Roselane
Mendes, Laurinda
Magalhães, Inês
Keywords: Cuidador familiar
Autocuidado
Autoconhecimento
Empatia
Issue Date: 2020
Publisher: Brazilian Journals Publicações de Periódicos e Editora Ltda.
Abstract: A tarefa de cuidador exige conhecimento sobre a doença que cuida, mas sobretudo o reconhecimento da importância do autocuidado, assegurando o seu bem-estar. Objetivo: Analisar a perspetiva dos cuidadores sobre o seu autoconhecimento e empatia, antes e depois de assumirem a tarefa de cuidar. Método: Estudo de cariz qualitativo com recurso ao paradigma interpretativo. Participaram 12 cuidadores selecionados por conveniência, provenientes do centro de Saúde de Ovar e de Aveiro. Foram realizadas 10 sessões psicoeducativas, operacionalizadas através de exercícios de dinâmica de grupo. Os dados foram analisados com apoio do software webQDA versão 3.0. Resultados: Os cuidadores conseguiram percecionar as suas competências de autoconhecimento e empatia. Conclusão: A psicoeducação é uma ferramenta que ajuda o cuidador a conhecer as suas potencialidades e limitações, e também a reconhecer a importância do autocuidado.
The caregiver task requires knowledge about the illness he cared for, but above all the recognition of the importance of self-care, ensuring their wellbeing. Objective: Analyze caregiver’s perspective about self-knowledge and empathy, before and after assumed care. Method: qualitative study with resource to interpretative paradigm, study participants where 12 caregivers, selected by convenience, both gender, and from Ovar and Aveiro Health Center. 10 psycho-educational sessions were undertaken through group dynamic exercises. The data were analyzed with support of the software webQDA version 3.0. Results: the caregivers can perceive their self-knowledge and empathy competences. Conclusion: Psychoeducation is a tool that helps the caregiver to know its potentials and limitations, and to recognize the importance of self-care.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/32144
DOI: 10.34119/bjhrv3n5-288
ISSN: 2595-6825
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos
DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18664-48026-1-PB.pdf412.14 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.