Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/32144
Title: | Importância das competências pessoais/sociais de autoconhecimento e empatia no autocuidado do cuidador informal familiar |
Other Titles: | The importance of personal/social skills of self- knowledge and empathy in the self-care of the informal caregiver |
Author: | Castro, Lisneti Souza, Dayse Neri de Pereira, Anabela Santos, Evelyn Teixeira, Helena Lomeo, Roselane Mendes, Laurinda Magalhães, Inês |
Keywords: | Cuidador familiar Autocuidado Autoconhecimento Empatia |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Brazilian Journals Publicações de Periódicos e Editora Ltda. |
Abstract: | A tarefa de cuidador exige conhecimento sobre a doença que cuida, mas sobretudo o
reconhecimento da importância do autocuidado, assegurando o seu bem-estar. Objetivo:
Analisar a perspetiva dos cuidadores sobre o seu autoconhecimento e empatia, antes e depois
de assumirem a tarefa de cuidar. Método: Estudo de cariz qualitativo com recurso ao paradigma interpretativo. Participaram 12 cuidadores selecionados por conveniência, provenientes do
centro de Saúde de Ovar e de Aveiro. Foram realizadas 10 sessões psicoeducativas,
operacionalizadas através de exercícios de dinâmica de grupo. Os dados foram analisados com
apoio do software webQDA versão 3.0. Resultados: Os cuidadores conseguiram percecionar as
suas competências de autoconhecimento e empatia. Conclusão: A psicoeducação é uma
ferramenta que ajuda o cuidador a conhecer as suas potencialidades e limitações, e também a
reconhecer a importância do autocuidado. The caregiver task requires knowledge about the illness he cared for, but above all the recognition of the importance of self-care, ensuring their wellbeing. Objective: Analyze caregiver’s perspective about self-knowledge and empathy, before and after assumed care. Method: qualitative study with resource to interpretative paradigm, study participants where 12 caregivers, selected by convenience, both gender, and from Ovar and Aveiro Health Center. 10 psycho-educational sessions were undertaken through group dynamic exercises. The data were analyzed with support of the software webQDA version 3.0. Results: the caregivers can perceive their self-knowledge and empathy competences. Conclusion: Psychoeducation is a tool that helps the caregiver to know its potentials and limitations, and to recognize the importance of self-care. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/32144 |
DOI: | 10.34119/bjhrv3n5-288 |
ISSN: | 2595-6825 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos DEP - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
18664-48026-1-PB.pdf | 412.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.