Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31925
Title: Anthroherpetology: welfare considerations for pet reptiles and amphibians
Other Titles: Antroherpetologia: considerações para o bem-estar de répteis e anfíbios em cativeiro
Author: Limede, André Caldeira
Advisor: Lopes, Isabel Maria Cunha Antunes
Alves, Sílvia Coelho Ribeiro Fernandes Luís
Keywords: Herpetofauna
Animal welfare
Animal trade
Pet retailers
Exotic pet trade
Defense Date: 21-Jul-2021
Abstract: Nowadays reptiles as well as amphibians, are becoming increasingly popular pets. Husbandry requirements needed to ensure their proper welfare in captivity are constantly changing and being updated as new insights are discovered about their biology and natural history. Despite this fact, husbandry and care provided in captivity by the average consumer are not evidence based, often even being detrimental to the animal’s welfare. Herpetofaunal species were chosen for this study precisely because the general public very rarely demonstrates interest in questions regarding their welfare. As most consumers who first acquire these animals as pets do so in pet shops, those same establishments should have the responsibility of informing about their proper husbandry and welfare needs in a captive setting. Since it is possible to observe that most of these species kept by private consumers are not provided with proper husbandry conditions, it is hypothesized that pet shops themselves do not have the required knowledge and training on how to ensure their welfare. To assess this hypothesis, a questionnaire targeting pet shop employees was created, focusing on specific and general knowledge questions pertaining to herpetofaunal species as well as animal welfare. All respondents revealed a low capacity to correctly judge welfare conditions provided to herpetofaunal species in exhibition, regardless of their knowledge or training. Likewise, respondents were also not aware of the legislation which requires them to educate consumers about invasive species, and various enclosures where animals were kept did not follow the minimum requirements prescribed by the law. Training quality provided to store staff must be questioned and improved.
Hoje em dia tanto os répteis como anfíbios, estão a tornar-se cada vez mais populares como animais de companhia. Os cuidados e requisitos necessários para assegurar o seu bem-estar em cativeiro estão em constante mudança e atualização, consoante novas descobertas que ajudam a melhor compreender a sua biologia e história natural. Apesar disto, a forma como são mantidos em cativeiro e o tipo de cuidados prestados pelos típicos consumidores não são baseados em evidência científica, sendo muitas vezes até detrimentais para o bem-estar dos mesmos. Espécies de herpetofauna são o objeto deste estudo precisamente porque muito raramente o público demonstra interesse em questões de bem-estar relacionadas com estes animais. Visto que a maior parte dos consumidores que os adquirem pela primeira vez o fazem em lojas de animais, esses estabelecimentos deveriam ter a responsabilidade de fornecer indicações claras de como os manter corretamente. Sendo que se observa que a maior parte destas espécies mantidas por particulares não são providenciadas com as condições mais adequadas, coloca-se a possibilidade de que os próprios estabelecimentos onde estes animais são adquiridos não tenham o conhecimento e formação necessários de como assegurar o seu bem-estar. Para averiguar essa possibilidade, foi criado um questionário para funcionários de lojas de animais, focado em questões de conhecimento específico e geral relativamente a espécies de herpetofauna e de bem-estar animal. Todos os inquiridos demonstraram pouca capacidade de julgar as condições de bem-estar das espécies herpetofaunais em exposição, independentemente do seu conhecimento ou formação. Também se registou que os lojistas não estavam a par da legislação que os responsabiliza em educar o consumidor relativamente a espécies invasoras e que vários alojamentos onde os animais são mantidos não se regem pelos requisitos mínimos previstos na lei. A qualidade da formação prestada aos funcionários destas lojas deve ser questionada e melhorada.
URI: http://hdl.handle.net/10773/31925
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DBio - Dissertações de mestrado

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