Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/31889
Title: | Smart School Lab e cidadania participativa: o potencial da internet das coisas |
Other Titles: | Smart School Lab and participatory citizenship: the potential of the internet of things |
Author: | Santos, Manuel Carlos, Vânia |
Keywords: | Design-based research Internet das coisas Smart school lab Cidadania participativa |
Issue Date: | Jul-2020 |
Publisher: | IEEE |
Abstract: | Este estudo enquadra-se na problemática do parco
envolvimento dos alunos nas questões relacionadas com a
cidadania, enquanto membros de uma comunidade educativa,
contextualizando-se numa Escola Secundária do litoral centro de
Portugal. Envolverá, igualmente, os alunos inscritos no clube que
será dinamizado no Smart School Lab (SSL). Para dar resposta
ao problema de investigação – “Como desenvolver estratégias de
ciência cidadã com recurso à Internet das Coisas, no âmbito de
um SSL, que visem potenciar a cidadania participativa dos
alunos?” – recorrer-se-á a estratégias de design-based research
(DBR), numa abordagem evolucionária iterativa, alternando
entre a ação e a reflexão crítica, com atividades integradoras que
alimentarão o processo. Serão coconstruídos entre investigadores,
docentes, alunos e comunidade local artefactos e orientações –
kits didáticos com conteúdos curriculares transdisciplinares
promotores de competências de cidadania participativa,
suportados pela eletrónica digital e pela IoT – que deverão
perdurar para além do estudo, sendo posteriormente adotados,
adaptados e utilizados por outros professores da instituição onde
o estudo se realizará. Quanto aos resultados que se esperam com
o estudo, salientam-se: a produção de kits didáticos “educação” e
“cidadão” que, per se, contribuirão para o bem público com a
deteção de problemas a nível ambiental, na cidade alvo do
estudo; a incrementação da cidadania participativa dos alunos; e
uma tomada de consciência do potencial da IoT por parte dos
professores participantes no estudo, no que concerne ao
desenvolvimento de capacidades pedagógico-didáticas e sociocomunicativas. This study is based on the question of the poor involvement of students in their respective educational community, as far as citizen science is concerned. The research takes place in a Secondary School in the central coastal region of Portugal. In order to answer the research problem – “How to develop citizen science strategies using the Internet of Things, within the scope of a SSL, aiming to enhance the participatory citizenship of students?” – design-based research (DBR) strategies will be applied, in an iterative evolutionary approach, interchanging between action and critical thinking, with integrative activities that will fuel the project. Artefacts and guidelines will be co-constructed between researchers, teachers, students and local community – didactic kits with transdisciplinary contents, promoters of citizen science skills and supported by digital electronics and IoT – that should endure beyond the study and be subsequently adopted, adapted and used by other teachers from the institution where this study takes place. Regarding the results expected with this study, the highlights are: the production of the didactic kits “education” and “citizen” which will contribute, per se, to the common good, with the detection of environmental problems in the target city of study; the improvement of the students’ citizen science skills; and the realization of the potential of the IoT by the teachers who take part in the study, mainly in what concerns the development of pedagogical – didactic and social-communicative skills. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/31889 |
DOI: | 10.23919/CISTI49556.2020.9140860 |
ISBN: | 978-1-7281-6724-4 |
Publisher Version: | https://ieeexplore.ieee.org/document/9140860 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Capítulo de livro |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
21_CISTI.pdf | 128.55 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.