Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31871
Title: Fatores influenciadores do desempenho de estudantes portugueses, singapurenses, holandeses, espanhóis e brasileiros em literacia matemática no PISA: revisão integrativa
Other Titles: Factors influencing the performance of Portuguese, Singaporean, Dutch, Spanish and Brazilian students in mathematical literacy in PISA: integrative revision
Factores influyentes de los resultados en matemáticas de estudiantes portugueses, singapurenses, holandeses, españoles y brasileños en el PISA: revisión integrativa
Author: Pinto, Joaquim
Neto, Teresa B.
Silva, Jaime Carvalho e
Keywords: PISA
Literacia matemática
Desempenho
Sistema educativo
Issue Date: Aug-2019
Publisher: Universidad Católica de la Santísima Concepción
Abstract: A presente revisão integrativa teve como objetivo conhecer os principais fatores influenciadores do desempenho de estudantes portugueses, singapurenses, holandeses, espanhóis e brasileiros em Literacia Matemática nas edições do PISA, de 2000 a 2012, de acordo com a literatura publicada. Emergiram dos estudos cinco fatores: sistema educativo, contexto socioeconómico das famílias, características das escolas e características dos estudantes, e uso das tecnologias da informação e comunicação. Esta revisão integrativa evidencia que há uma multiplicidade de fatores complexos e intimamente interligados que afetam o desempenho de estudantes no PISA. Também aponta para uma lacuna significativa de estudos sobre o assunto, o que torna necessário um maior investimento em investigações nesta área.
The present integrative review had as goal to know the main factors influencing the performance of Portuguese, Singaporean, Dutch, Spanish and Brazilian students to Mathematical Literacy in the editions of PISA from 2000 to 2012, according to the published literature. Five determinant factors have been identified: the educational system, the socioeconomic context of the families, the characteristics of schools and of students, and the use of information and communication technologies. This integrative review shows that there is a multiplicity of complex and closely interconnected factors that affect the performance of students in PISA. It also suggests a significant gap of studies requiring a greater investment in research in this area.
La presente revisión integrativa tiene como objetivo conocer los principales factores que influyen en el rendimiento de los estudiantes portugueses, singapurenses, holandeses, españoles y brasileños en Alfabetización Matemática en las ediciones del PISA, de 2000 a 2012, de acuerdo con la literatura publicada. De los estudios surgieron cinco factores: sistema educativo, contexto socioeconómico de las familias, características de las escuelas y de los estudiantes y uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Esta revisión evidencia que hay una multiplicidad de factores complejos e íntimamente interconectados que afectan al desempeño de los estudiantes en el estudio PISA. También sugiere la existencia de una laguna significativa de estudios en la literatura, lo que hace necesaria una mayor inversión en investigaciones en esta área.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/31871
DOI: 10.21703/rexe.20191837dapiedade7
ISSN: 0717-6945
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos
DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
718-1876-2-PB.pdf195.35 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.