Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31870
Title: Revisitando orientações CTS|CTSA na educação e no ensino das ciências
Other Titles: Reviewing STS|STSE guidelines in education and science teaching
Revisando las directrices del CTS|CTSA en la educación y en la enseñanza de las ciencias
Author: Martins, Isabel P.
Keywords: Educação em ciências
CTS | CTSA
Cultura científica
Contextualização
Currículo de ciências
Issue Date: 2020
Publisher: Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
Abstract: A educação em ciências, numa perspetiva de cultura científica, é um propósito das sociedades contemporâneas. Perceber como evoluíram as orientações dadas ao ensino das ciências nas últimas décadas e que autores, projetos, revistas dedicadas, congressos e seminários foram marcantes, permitirá compreender a génese e a afirmação do movimento CTS | CTSA, difundido em países de quase todos os continentes. De que modo o pensamento CTS | CTSA na educação em ciências se repercutiu em orientações curriculares, programas, estratégias e recursos didáticos, com vista a alcançar uma cidadania mais culta do ponto de vista científico, é o cerne deste artigo. Advoga-se que a inovação em educação e as políticas educativas deverão ter em conta resultados da investigação própria.
Science education, from a scientific culture viewpoint, is a goal of contemporary societies. An in-depth understanding of how science teaching guidelines have evolved in recent decades as well as of the authors, projects, specific journals, congresses and seminars that have stood out in this research field will allow us to understand how the STS|STSE movement emerged and grew stronger, having been disseminated in countries of nearly every continent. This paper aims at reflecting upon how STS|STSE thinking within the scope of science education has had an impact in curricular orientations and programs, strategies and didactic resources, in order to achieve a more cultured citizenship from a scientific point of view. It is argued that innovation in education and in educational policies will always depend on its own research.
La educación científica, desde la perspectiva de la cultura científica, es un propósito de las sociedades contemporáneas. Comprender cómo han evolucionado las directrices dadas a la enseñanza de la ciencia en las últimas décadas y qué autores, proyectos, revistas especializadas, congresos y seminarios han sido destacados, nos permitirá comprender la génesis y afirmación del movimiento CTS|CTSA, extendido en países de casi todos los continentes. El núcleo de este artículo es cómo el pensamiento CTS | CTSA en educación científica se ha reflejado en las orientaciones y programas curriculares, las estrategias y los recursos didácticos, de cara a lograr una ciudadanía más culta desde el punto de vista científico. Se argumenta que la innovación en educación y las políticas educativas deben tener en cuenta los resultados de su investigación.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/31870
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document_7.pdf417.9 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.