Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/31868
Title: | A educação para a sustentabilidade ambiente usando educação matemática com futuros professores de matemática do 2.º ciclo em Cuanza Norte |
Other Titles: | Education for environmental sustainability using realistic mathematical education with future 2nd cycle mathematic teachers in Cuanza Norte |
Author: | Amazonas, Paxe Nelson Cesareira de Paixão, Fátima Neto, Teresa B. |
Keywords: | Sustentabilidade Ambiental Matemática Realista Centro Botânico do Kilombo Formação de Professores |
Issue Date: | 11-Sep-2019 |
Publisher: | MUNDIS - Associação Cívica de Formação e Cultura |
Abstract: | O reconhecimento das práticas matemáticas que favoreçam a educação para a sustentabilidade ambiental é
considerado como uma competência necessária a desenvolver na formação inicial de professores de
matemática do 2.º ciclo do ensino secundário. Neste trabalho descreve-se o desenho e a implementação de
intervenção didático-matemática, desenvolvida com estudantes/futuros professores, com o objetivo de
favorecer a preservação do Centro Botânico do kilombo, em Cuanza Norte – Angola, conjugando esta
intenção educativa com práticas de ensino e formação teoricamente enquadradas na matemática realista
(Van Den Heuvel - Panhuinzen & Drijvers, 2014) que sustenta a educação CTS e assentes em temáticas
centrais para a educação para a sustentabilidade ambiental de (Santos, 2016). A ação formativa foi
desenvolvida com 45 estudantes do 3º ano do curso de ensino da Matemática, da Escola Superior
Pedagógica do Kwanza Norte. Os dados recolhidos mostram como os estudantes identificaram no Centro
Botânico do kilombo situações-problema que foram objecto de modelação matemática, em diversos
tópicos, como geometria, funções, álgebra, cálculo e estatística. Adotou-se uma metodologia qualitativa,
do tipo estudo de caso, para organizar, analisar e interpretar os dados. Os resultados indicam contribuições
no desenvolvimento de conhecimentos e ações, que possibilitam na sala de aula e no quotidiano resolver
problemas de contexto no Kilombo, articulando questões de ciência, tecnologia, sociedade e ambiente,
embora com algumas limitações identificadas no domínio das ações. Recognition of mathematical practices that favor environmental sustainability education is considered as a necessary skill to be developed in the initial training of secondary school mathematics teachers. This paper describes the design and implementation of a didactic-mathematical intervention, developed with students / future teachers, with the objective of favoring the preservation of the kilombo Botanical Center, in Cuanza Norte - Angola, combining this educational intention with teaching practices. and training theoretically framed in realistic mathematics (Van Den Heuvel - Panhuinzen & Drijvers, 2014) that supports CTS education and is based on central themes for environmental sustainability education (Santos, 2016). The training action was developed with 45 students from the 3rd year of the Mathematics teaching course, from the Kwanza Norte Pedagogical School. The data collected show how the students identified problem situations in the kilombo botanical center that were the subject of mathematical modeling in various topics such as geometry, functions, algebra, calculus and statistics. A qualitative case study methodology was adopted to organize, analyze and interpret the data. The results indicate contributions in the development of knowledge and actions that enable in the classroom and in everyday life to solve context problems in Kilombo, articulating issues of science, technology, society and environment, although with some limitations identified in the domain of actions. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/31868 |
DOI: | 10.37334/riesa.v2i2.20 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20-Texto Artigo-54-3-10-20190912.pdf | 518.07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.