Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/31767
Title: | Contributo da prática instrumental na liturgia no desenvolvimento da motivação e do repertório da disciplina de Órgão de Tubos |
Author: | Toste, António Ricardo Coderniz |
Advisor: | Santana, Helena |
Keywords: | Órgão Igreja Música Liturgia Cânticos Harmonização Motivação |
Defense Date: | 5-Feb-2021 |
Abstract: | Este projeto pretende perceber a importância do contributo da
prática instrumental na liturgia no desenvolvimento da motivação e
do próprio repertório da disciplina de Órgão de Tubos. Estiveram
envolvidas 3 alunas do 4º e 5º grau do curso de Órgão do
Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Aveiro. Como
objetivos, pretendemos perceber de que forma a prática
performativa em cerimónias litúrgicas através de repertório de
Órgão e de cânticos harmonizados pelas próprias desenvolve a
motivação das mesmas pelo instrumento, pela disciplina e
consequentemente pelo seu estudo individual. Neste sentido, as
aulas programadas tiveram em conta uma primeira abordagem à
componente de harmonização de temas melódicos, possibilitando
às alunas, criar as suas próprias soluções. Através deste processo,
as alunas não só têm uma experiência diferente da que conhecem
no Conservatório, como também vivenciam uma nova experiência
de tocar numa comunidade, em instrumentos diferentes e
principalmente ter a noção da atual realidade da vida de um
organista em Aveiro. Por se considerar fundamental na elaboração
deste projeto, são abordados os aspetos teóricos relacionados com
a importância do instrumento, do organista e da Música na Igreja
assim como a motivação. Como conclusão do projeto, é
apresentado uma reflexão pessoal sobre a atual realidade da
atividade da vida organística nas escolas e na Igreja. This project seeks to understand how the active participation, as an organist, in the Catholic liturgy affects the students' outcomes in the discipline of Pipe Organ in specialized music schools in Portugal, namely as a factor for the development of motivation and repertoire learning. Three students from the 4th and 5th degrees of the Organ syllabus at the Conservatório de Música Calouste Gulbenkian in Aveiro were involved. With this experience, we aim to understand how the performative practice in liturgical ceremonies through the Organ repertoire and selfmade harmonization has an impact on the students' motivation for the instrument, for the discipline and, consequently, for their individual practice. In this sense, the scheduled classes considered a first approach to the component of harmonizing melodic themes, enabling students to create their own solutions. Hence, this project allowed the students to live a different experience from the one they know at the Conservatory, as well as having the experience of playing in a community, playing on different instruments. It was also very important as a way for students to be aware of what is the real life of an organ player in Aveiro. Considered as fundamental pillars in the elaboration of this project, the theoretical aspects related to the importance of the instrument, the organist and Music within the Catholic Church scenario, as well as the motivation, are addressed. As a conclusion of the project, we present a personal reflection on the role of Organ in the context of the specialized music schools and in the context of the Church. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/31767 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_António_Toste.pdf | 17.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.