Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31672
Title: O (não) lugar da fonética e da fonologia em livros didáticos brasileiros do ensino fundamental anos finais
Other Titles: The (not) place of phonetics and phonology in brazilian textbooks of elementary school final years
Author: Rodrigues, Siane Gois Cavalcanti
Sá, Cristina Manuela
Keywords: Fonética
Fonologia
Livros Didáticos
Issue Date: 2020
Publisher: Universidade Estadual de Campinas
Abstract: Levando em conta: 1) a importância da Fonética e da Fonologia à reflexão sobre a língua e à ampliação dos saberes linguísticos dos alunos da Educação Básica; 2) o lugar de destaque dos livros didáticos nas salas de aula e 3) o fato de, tradicionalmente, essas áreas fazerem-se presentes de maneira incipiente no currículo escolar, o objetivo desta pesquisa foi analisar o espaço ocupado por esses campos em livros didáticos brasileiros. A investigação, que está acorada em Cagliari (2009), Camara Jr. (2011), Faraco (2012), entre outros, evidenciou que, nas obras analisadas, os conteúdos das áreas em estudo são tratados de maneira superficial e restritiva; a variação, que se limita ao social, ao regional e ao nível do léxico, é abordada como um mero conteúdo da disciplina de Língua Portuguesa e não transversaliza os níveis de análise linguística; faltam conteúdos imprescindíveis não apenas à plena compreensão de certos temas que os próprios livros trazem à tona, mas ao conhecimento, por parte dos alunos, do funcionamento da fonética e da fonologia de sua própria língua materna, o que propicia prejuízos de diferentes ordens à sua formação linguística.
Taking into account the importance of Phonetics and Phonology in reflecting on language and broadening linguistic knowledge of the student’s basic education; the highlight of didactic books in classrooms and the fact that, traditionally, these areas have been poorly represented in Portuguese curricula, this work focuses on analyzing how much Phonetics and Phonology are covered by Brazilian didactic books. This study was based on the works of Cagliari (2009), Camara Jr. (2011), Faraco (2012), among others, and our findings reveal that, in such analyzed books, the contents of Phonetics and Phonology are treated superficially and restrictively; the variation, which is limited to the social, regional and lexical levels, is approached as just a Portuguese Language content and doesn’t mainstream the linguistic analysis level; essential contents are missing not just to the full understanding of some subjects brought to life by books, but to the knowledge, by students, of the way the Phonetics and Phonology of their own mother tongue, which brings out different types of damage to their linguistic formation.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/31672
DOI: 10.20396/cel.v62i0.8660663
ISSN: 2447-0686
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8660663-Texto do artigo-79741-1-10-20200917.pdf735.35 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.